آموزش عمومی, نگهداری چرخ خیاطی

۶ علت شکستن سوزن چرخ خیاطی که احتمالا نمی‌ دانستید

فرض کنید برای اولین بار پشت چرخ خیاطی خود نشستید. با کلی ذوق و شوق میخواهید مشغول دوختن لباسی که مدل آن را از اینترنت پیدا کردید بشوید. ناگهان با اولین حرکت چرخ سون می شکند. شکستن سوزن چرخ خیاطی یکی از رایج ترین مشکلات در هنگام کار با چرخ خیاطی است. این مشکل با بررسی چند مورد ساده قابل حل بوده و مشکل جدی به حساب نمی‌آید. در این مقاله قصد داریم به ۶ مورد از رایج ترین علت شکستن سوزن چرخ خیاطی خانگی اشاره کنیم. با راهنمایی هایی که در این مطلب برای شما انجام می شود به راحتی می توانید از پس این مشکل بربیایید.

با ایزی دوخت همراه باشید تا دلایل شکستن سوزن را در این نوع چرخ خیاطی بررسی کنیم.

۱-تنظیم نبودن قاب ماکو

یک علت شکستن سوزن چرخ خیاطی تنظیم نبودن قاب ماکو است. برخی مواقع به دلیل عدم آگاهی و یا عدم مطالعه دقیق دفترچه راهنمای چرخ خیاطی ، از اهمیت قسمتهای تاثیرگذار غافل می شویم. مثلا باید بدانیم که تنظیم کشش نخ‌ها از طریق نخ گیر برای نخ بالا و فنر ماکو برای نخ زیر انجام می پذیرد. معمولا نخ ماکو را در حد متوسطی تنظیم و تنظیم ها را بوسیله نخ گیر اعمال می نمایند. درصورتی که پارچه از سمت طول چین بخورد باید مهره نخ گیر را شل نمایید. اگر نخ زیر پارچه جمع شود (اصطلاحا زیر بریزد) باید نخ گیر را سفت نمایید. برای شناخت میزان درست و مناسب خروج نخ از ماکو می توان از روش زیر استفاده کرد.

ماسوره را داخل ماکو قرار داده و نخ را از زیر شیار عبور می دهیم. نخ را به اندازه ۲۰ سانت خارج کرده و آن را به گونه ای نگه می داریم تا ماکو به حالت معلق قرار گیرد. در حالت کشش تنظیم شده و صحیح، وقتی دست ثابت است ماکو بدون حرکت است. اما زمانی که دست را تکان می دهیم نخ از ماکو خارج شده و ماکو پایین تر می آید. دقت کنید این قسمت از چرخ خیاطی شما درست بسته شده باشد زیرا تاثیر مستقیم روی شکستن سوزن چرخ خواهد داشت.

۲- سوزن درست بسته نشده

مورد دوم علت شکستن سوزن چرخ خیاطی شما درست بسته نشدن سوزن است. ابتدا میخواهیم اطلاعات مفیدی درباره سوزن به شما بدهیم. با توجه به این که سوزن های متعدد و با تنوع زیاد در بازار موجود می باشد. فرق بین سوزن های استاندارد و غیراستاندارد را از کجا متوجه شویم؟

سوزن های استاندارد براق تر هستند. طول گودی ایجاد شده پشت سوزن بیشتر می باشد. همچنین مارک سوزن و شماره آن روی خود سوزن حک شده است. سوزن های چرخ خیاطی و گلدوزی دارای گودی پشت سوزن بلندتر و قابلیت اجرای دوخت باعرض تعریف شده را دارند. این مورد در سوزن های معمولی وجود ندارد. گودی شیار، ناچیز و اجرای دوخت، با اختلال و در مواردی باعث خارج شدن نخ از تنظیم مناسب نیز می گردد. حالا با این شناختی که از سوزن پیدا کردید‌، اگر در موقع دوختن سوزن بشكند یکی از بررسی های شما برای حل مشکل، قطعا مکان قرارگرفتن سوزن خواهد بود. حتی ممكن است سوزن كج شده باشد که در این حالت حرکت چرخ باعث شکسته شدن سوزن می شود.

برای تعویض سوزن ، پیچ سوزن بند (روی میل سوزن) را باز کرده. سپس سوزن را در حالتی که شیار بلند (A) و سرتاسری آن به سمت چپ قرار دارد آن را تا آخرین حد سوراخ میل سوزن بالا ببرید. سپس پیچ آن را سفت نمایید. لازم به ذکر است که اگر سوزن در محل مناسب خود قرار نگیرد چرخ به صورت صحیح کار نمی کند.

۳- سوزن مناسب پارچه نیست

یکی دیگر از علل رایج شکستن سوزن چرخ خیاطی این است که سوزن استفاده شده مناسب پارچه نیست. برای درک بیشتر این مطلب ابتدا باید بگوییم چه سوزنی مناسب چه پارچه ای است.

سوزن پارچه جین: درشت تر و محکم تر از سوزن های دیگر است. نوک آن بسیار تیز و برنده و سوراخ آن بزرگ است. براحتی پارچه جین و یا چند لایه پارچه را با هم می دوزد.

سوزن ژورژ دوزی: این سوزن انحنای گرد دارد و برای پارچه های کتانی و ارگانزا برای زیگزاگ و طرح دوزی به کار می رود.

سوزن چرم دوزی یا سوزن سه گوش: سوزن ضخیم و تیز با سوراخ درشت تا نخ های ضخیم و گاهی چرمی از آن عبور کند. اندازه 90/14 تا 110/18 می باشد و مخصوص دوخت پارچه های چرم و جیر است.

سوزن های عمومی: سوزن شماره چهارده معمولاً برای تمام پارچه ها مناسب است. هرچه ضخامت پارچه بیشتر باشد، سوزن هم به همان نسبت، ضخیم خواهد شد. برای گلدوزی هم معمولاً شماره یازده، سوزن مناسبی است. سوزن شماره شانزده به بالا هم برای پارچه های ضخیم به کار می رود.

نکته مهم این است که از سوزن شماره 14 و 18 بیشتر از بقیه سوزن ها استفاده می شود.

خرید آنلاین با بهترین قیمت چرخ خیاطی ژانومه 802

 

۴- پایه پارچه اشتباه بسته شده

علت شکستن سوزن چرخ ممکن است پایه چرخ باشد. چرخ باید دارای پایه فشاردهنده قوی باشد که به وسیله آن بتوان انواع درزهای ۻخیم و پارچه های کلفت را دوخت.

برای مثال دو نوع از پایه ها را در اینجا توضیح میدهیم.

پایه راسته دوزی ژانومه: جهت دوخت لحاف و یا کوسن که با پشم شیشه دوخته می شوند، استفاده کنید.

توجه: هنگام استفاده از این پایه، فقط باید از دوخت ساده استفاده کرد.

پایه دکمه دوزی: در بسیاری از موارد دوخت دکمه با دست، هم وقت زیادی میگیرد و هم دوخت از استقامت کافی برخودار نیست. دوخت دکمه با استفاده از چرخ به شما این امکان را می دهد که از وقت خود نهایت استفاده را ببرید. در ضمن از استحکام دکمه اطمینان لازم را داشته باشید.

این توضیحات داده شد تا بدانیم اگر سوزن در دوخت پارچه ای دائم می شکند یعنی ممکن است پایه برای دوخت آن پارچه مناسب نباشد.

 

انواع پایه های چرخ خیاطی ژانومه 802

انواع پایه چرخ خیاطی ژانومه 802

۵- جهت کشش پارچه اشتباه است

بخش اصلی چرخ خیاطی جهت حرکت پارچه کدام است؟ مجموعه شانه کار پیشبر وظیفه حرکت دادن پارچه در هنگام دوخت را بر عهده دارد.

مجموعه شانه کار پیشبر “ترانسپورت”: مجموعه شانه پیشبر وظیفه حرکت دادن پارچه در هنگام دوخت را بر عهده دارد. این مجموعه تشکیل شده است از شانه دندانه دار که درون شیار صفحه سوزن قرار گرفته و بخش متصل به آن که بصورت بازویی زیرصفحه سوزن قرار دارد و دیده نمی شود.

نحوه عملکرد: زمانیکه میل پایه در حالت پایین قرار می گیرد، پایه دوخت و شانه به صورت همزمان پارچه را می گیرند. با حرکت جلو به عقب پارچه را با توجه به تنظیم طول دوخت به حرکت درمی آورند. همزمان سوزن با حرکت عمودی روی پارچه بخیه های مورد نظر را ایجاد کرده و عمل دوخت انجام می شود.

لازم بذکر است که این حرکت رو به جلوی پارچه تاثیر مستقیم روی کیفیت دوخت می گذارد.

دقت کنید که اهرم تغییر ارتفاع شانه باید به سمت چپ باشد تا شانه (دندانه ها) بالا آمده و پارچه را به حرکت درآورد.

نکته مهم: فاصله دندانه های شانه کارپیشبر همواره باید نسبت به شیار صفحه سوزن از طرفین راست و چپ مساوی باشد. ضمنا شانه نباید دارای لقی باشد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در هنگام دوخت پارچه را در جهت خودتان نکشید.

۶- سوزن کند یا خم شده

یک مورد دیگر علت شکستن سوزن چرخ خیاطی سوزن کند یا خم شده است. دوخت و دوز ممکن است موجب شود که سر سوزن خم شود. این موضوع زمانی رخ می دهد که شما به جای اینکه اجازه دهید پارچه خود به خود دوخته شود، آن را به جلو فشار می دهید. سوزن چرخ خیاطی یکی از کوچکترین و کم هزینه ترین قسمت های چرخ خیاطی است که میتوان آن را تعویض کرد. دقت کنید که سوزن را از جنس مناسبی انتخاب کنید تا مشکلاتی همچون کج شدن و جا نرفتن برایتان پیش نیاید. سوزن های دارای مقاومت بالا برای هر نوع پارچه ای می توانند مناسب باشند.

سوزن هایی که با چرخ های اروپایی استفاده می شود از شماره 60 تا 120 می باشد. با چرخ های امریکایی سوزن هایی که به کار می رود از شماره 8 تا 21 می باشد. در همه سوزن ها دو شماره را می نویسند. مثلاً 60/8 یا 100/16. بزرگترین اندازه 6 میلیمتر و کوچکترین 1 میلیمتر است. یک نکته ی جالب این که برای تیز کردن سوزن چرخ می توانید یک ورق سمباده را زیر دوخت بگذارید و چند بار از روی آن سوزن چرخ را عبور دهید.

خرید چرخ خیاطی ژانومه با قیمت مناسب

نتیجه گیری

ما در این مقاله سعی کردیم شما را در حل یکی از رایج ترین مشکلات کاربران چرخ خیاطی که شکستن سوزن چرخ است آشنا کنیم. نکاتی که گفته شد خیال شما را راحت میکند که شکستن سوزن در هنگام کار با جرخ خیاطی مشکل خاص و سختی نیست. در پایان یک بار دیگر دلایل سوزن شکستن چرخ را بطور خلاصه با هم مرور می کنیم. اولین دلیل تنظیم نبودن قاب ماکو را بررسی کردیم. علت دوم را اشتباه نصب کردن سوزن چرخ بیان کردیم. باید به درستی در جای خود قرار گیرد. دقت داشته باشید که برای هر پارچه با جنس های متفاوت سوزن متناسب با همان جنس را استفاده کنید. همینطور پایه چرخ که استفاده می کنید باید متناسب با نوع پارچه و کاری که میخواهید انجام دهید انتخاب شود. هنگام کار باید به جهت کشش پارچه دقت کنید چون عامل تاثیر گذاری در شکستن سوزن است. از سوزن ها کند شده یا خم شده استفاده نکنید. ممکن است حین کار بشکند و زیبایی دوخت شما را می کاهد.

براحتی با بررسی چند مورد می توانید آن را برطرف کنید. بررسی تمام مواردی که مربوط به سوزن می شود از جمله مکان بسته شدن آن، سوزن مناسب پارچه در حال دوخت ، تیز و کج نبودن سوزن نکات کلیدی در رفع مشکل پیش آمده است. همچنین بهتر است قبل از کار با چرخ خیاطی نکات ذکر شده را با دقت بررسی کنید که زمان خود را برای رفع مشکل احتمالی صرف نکنید. هدف ما تسهیل موانع احتمالی کار با چرخ خیاطی بود. در این مقاله از  چرخ خیاطی ژانومه 802 به منظور نشان دادن عکس استفاده کردیم. در صورت تمایل می‌توانید مقاله ۴ مکان چرخ خیاطی ژانومه 802 که نباید روغن زده شود را مطالعه فرمایید.

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. لطفا تجربیات و سوالات خود را در بخش نظرات با ایزی دوخت به اشتراک بگذارید. در صورت علاقه می‌توانید از صفحه فروشگاه ایزی دوخت بازدید فرمایید و برای خرید سوزن ارگان اصل با بهترین قیمت به لینک مراجعه فرمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.