آموزش عمومی, نگهداری چرخ خیاطی

همه چیز درباره شل دوختن چرخ خیاطی ( رو ریختن و زیر ریختن چرخ خیاطی )

اگر شما هم مشکل شل دوختن چرخ خیاطی هنگام دوخت و دوز را دارید، در این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانید به راحتی این مشکل را حل کنید!

در زمان خرید هر وسیله کاربردی مانند چرخ خیاطی معمولا یک دفترچه راهنما ارائه می شود. در این دفترچه طرز استفاده از دستگاه برای مصرف کننده توضیح داده شده است. کار با چرخ خیاطی های خانگی تقريبا ساده است و به تخصص خاصی نیاز ندارد اما برای شناخت اجزای دستگاه و دوخت بهتر، نیاز به کمی آموزش و دقت دارید. پس برای سردرگم نشدن هنگام بروز مشکلات احتمالی، دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کنید. چرخ خیاطی هم مانند سایر لوازم مصرفی ممکن است در طی دوره استفاده دچار مشکلاتی شود. این مشکلات در دوخت و دوز شما خلل وارد میکند. اگر شما یک خیاط حرفه ای هستید و یا یک کاربر معمولی، باید با دلایل بروز مشکلات دوخت و چرخ خود آشنا باشید. این آگاهی به شما کمک می کند دوخت تمیز و یکنواختی داشته باشید. از خیاطی کردن هم خسته نشوید ولذت ببرید.

یکی از مشکلاتی که در این مقاله میخواهیم به آن بپردازیم دلیل شل دوختن چرخ خیاطی است. ما در این مقاله راه حل های این مشکل را بطور کامل برای شما بیان می کنیم. تا در صورت بروز این اتفاق بدانید چاره چیست. ابتدا باید این موضوع را بیان کرد که شل بودن دوخت چرخ خیاطی دو حالت دارد. در این حالت یا نخ رو شل است یا نخ زیر. به بیان ساده تر زیر ریختن چرخ خیاطی و یا رو ریختن چرخ خیاطی منجر به شل شدن کلی دوخت های دستگاه میشود. در نتیجه برای رفع مشکل شل دوختن چرخ خیاطی باید 1. مشکل رو ریختن چرخ خیاطی و 2. مشکل زیر ریختن چرخ خیاطی را برطرف کنیم.

پس تا انتهای این مقاله جذاب با ایزی دوخت همراه باشید!

دلیل زیر ریختن چرخ خیاطی

یکی از ایرادهای متداولی که هنگام استفاده از چرخ خیاطی بویژه چرخ های خانگی پیش می آید این است که با اینکه دوخت روی پارچه صاف و مرتب است اما نخ زیر پارچه شل میدوزد. در اصطلاح به این اتفاق زیر ریختن نخ چرخ خیاطی یا زیر زدن چرخ خیاطی می گویند.

خرید چرخ خیاطی ژانومه با قیمت مناسب

1- تنظیم کشش نخ

اصلی ترین علت جمع شدن نخ زیر چرخ خیاطی می‌تواند این باشد که نخ رو شل است. این به خاطر میتواند باشد که گردونه تنظیم نخ شما روی مقدار عددی بالایی قرار دارد. شما می توانید با چند دستورالعمل مشکل زیر ریختن دوخت را برطرف کنید. یکی از رایج ترین راه حل ها، زیاد کردن فشار نخ با بالا بردن کشش نخ است. پیچ تنظیم کشش نخ که روی چرخ قرار دارد همیشه باید بین عدد 3 و 5 باشد. (محدوده 3 تا 5 محدوده نرمال این تنظیمات است)

حل مشکل زیر ریختن چرخ خیاطی با تنظیم نخ

پس حتما اولین کاری که می کنید این است که پیج تنظیم کشش نخ را بررسی کنید. آن را روی 3 و 4 که بهترین درجه هستند قرار دهید. ممکن است این پیچ تنظیماتش بهم خورده باشد و روی عدد دیگری غیر از 3 و 4 و 5 باشد.

در اکثر مواقع این نکته ساده دلیل زیر ریختن چرخ خیاطی و یا شل بودن نخ زیر هنگام کار است. که میتوانید به راحتی آن را برطرف کنید.

2- تمیز کردن مسیر نخ کشی برای رفع مشکل شل دوختن نخ چرخ خیاطی

در بعضی مواقع با اینکه پیچ تنظیم کشش نخ بین 3 تا 5 است، بازهم دوخت زیر مشکل دارد. یعنی جمع می‌شود و یکنواخت نیست، که در اینصورت باید موارد دیگری بررسی و انجام شود.

در این مواقع احتمال دهید که بین پولک ها یا اطراف آنها تکه ای نخ یا پرز گیر کرده باشد. ممکن است در دفعات قبل هنگام نخ کشی، نخ بریده شده و تکه ای از آن داخل مسیر تنظیم نخ باقی مانده باشد. این اتفاق باعث می شود بین پولک ها فاصله بیوفتد.

راه حل زیر زدن چرخ خیاطی

در نتیجه هنگامی که پایه چرخ خیاطی را پایین می آورید برای دوخت، این درجه نمیتواند به درستی عمل کند. همین اتفاق باعث میشود نخ زیر شل بدوزد و علت ریختن نخ زیر چرخ خیاطی باشد. برای رفع این مشکل باید مسیر عبور نخ و بین پولک های تنظیم نخ را تمیز کنید. این کار را با ابزار مناسب انجام دهید. همینطور با دمیدن محکم هوا، میشود کرک و پرز اضافی را از مسیر خارج کنید. در حین انجام این کار پایه ی کار چرخ خیاطی باید بالا قرار داشته باشد.

3- تنظیم ماکو چرخ خیاطی در شل دوختن چرخ خیاطی

همچنین راه حل های دیگری برای وقتی که نخ زیر شل شده یا اصطلاحا چرخ شما زیر می‌ریزد وجود دارد. سفت بودن پیچ ماکو دلیل دیگری برای زیر ریختن نخ در چرخ خیاطی است. در این حالت باید پیچ ماکو را شل و نخ بالا را سفت کنید. با چرخش پیچ تنظیم ماکو در جهت عقربه های ساعت، کشش آن زیاد می شود. همینطور با چرخش آن در خلاف جهت عقربه های ساعت کشش نخ کمتر می شود.

شل دوختن نخ زیر چرخ خیاطی

این نکته را بدانید که اگر فشار نخ زیاد باشد یا ماسوره سفت حرکت کند، باعث می شود که نخ رو به زیر کشیده شود. با چرخاندن پیچ در جهت خلاف عقربه های ساعت باعث کاهش فشار نخ شده و مشکل را برطرف نمایید.

4- خارج شدن نخ داخل فنر

گاهی مواقع هم خارج شدن نخ رو از داخل فنر باعث میشود کشش نخ رو کم شود. این اتفاق می‌تواند دلیل دیگری برای جمع شدن نخ زیر چرخ خیاطی شما باشد. پس یکی دیگر از اقدامات این است که فنری  که نخ از داخل آن می گذرد را چک کنید. نخ باید داخل فنر باشد و از آن خارج نشده باشد.

رفع مشکل زیر ریختن

دلیل رو ریختن چرخ خیاطی

رو ریختن نخ در حین دوخت یکی از اتفاقات رایج هنگام کار با چرخ خیاطی است. این مشکل هم بنا به دلایلی رخ میدهد. دو علت شل دوختن نخ رو که رایج تر هستند را در ادامه برای شما بیان میکنیم. برای رفع مشکل رو ریختن چرخ خیاطی باید دقیقا برعکس موارد زیر ریختن را انجام دهید. اولین کاری که میکنید نخ را از مسیر خود در آورده و مجدد نخ کشی را انجام دهید. دقت کنید نخ به درستی از مسیر خود بین پولک ها و داخل فنر عبور کند. بعد از انجام این کار شل دوختن چرخ خیاطی را امتحان کنید. اگر مشکل ادامه داشت کارهای زیر را انجام دهید.

خرید آنلاین با بهترین قیمت چرخ خیاطی ژانومه 802

1- کشش نخ بالا

کشش نخ در خیاطی از اهمیت بالایی برخوردار است.وقتی موقع دوخت میبینید نخ رو شل میدوزد این احتمال قوی وجود دارد که تنظیم نخ روی عدد خیلی بالایی تنظیم و نخ روی چرخ سفت شده است. در اینصورت باید تنظیم نخ بالا را شل کنید. یعنی درجه تنظیم نخ را به سمت عدد پایین تری ببرید تا حدی که بتوان نخ را از بعد از سوزن کشید. نیاز نیست نخ خیلی شل شود. این نکته ساده ولی بسیار مهم را باید همیشه به یاد داشته باشید هرچه کشش بیشتر و حرکت نخ سفت تر باشد چرخ خیاطی رو میریزد.

2- شل بودن پیچ ماکو

یک دیگر از مهم ترین دلیل شل دوختن نخ رو مربوط به تنظیم ماکو است. وقتی پیچ ماکو شل باشد نخ رو شل میدوزد. برای رفع مشکل رو ریختن نخ در چرخ خیاطی باید پیچ ماکو را سفت و محکم کنید. با چرخش پیچ تنظیم ماکو در جهت عقربه های ساعت، کشش آن زیاد و سفت می شود.

شل دوختن چرخ خیاطی

3- تنظیم نبودن ماسوره در شل دوختن نخ رو چرخ خیاطی

گاهی اوقات نخ ماسوره درست در جای خود قرار نگرفته که این حالت باعث میشود نخ رو شل بدوزد. ماسوره را بررسی کنید. نخ دور ماسوره نباید شل باشد. آن را با دقت و درست در جای خود قرار دهید. همین تنظیمات ریز نادرست موجب بوجود آمدن مشکلات در دوخت میشود.

شل دوختن چرخ خیاطی

جمع بندی:

برای اینکه دوخت زیبایی داشته باشیم و دوخت زیر و روی پارچه دقیقا وسط پارچه بهم گره بخورند. باید کشش نخ ماسوره و نخِ سوزن متناسب هم باشند. در این مقاله در مورد رفع مشکل شل دوختن نخ هنگام دوخت با چرخ خیاطی صحبت کردیم. گفتیم شل دوختن چرخ خیاطی به دو دلیل زیر ریختن چرخ خیاطی و رو ریختن چرخ خیاطی است. یعنی باید علت شل دوختن نخ زیر و همینطور دلیل شل دوختن نخ رو در چرخ خیاطی را شناسایی کنیم. هنگامی که کشش نخ بالا ( نخ سوزن ) سفت و کشش نخ پایین ( ماسوره ) شل باشد در اینصورت نخِ زیر روی پارچه جمع میشود. حالا اگر برعکس باشد. یعنی کشش نخ بالا ( نخ سوزن ) شل و کشش نخ پایین ( ماسوره ) سفت باشد در اینصورت نخ بالا، زیر پارچه جمع میشود.

کاربردی ترین راه حل را برای این مشکل ارائه دادیم. گفتیم برای رفع مشکل زیر ریختن چرخ خیاطی پیچ تنظیم کشش نخ روی چرخ خیاطی را در محدوده 3 تا 5 تنظیم کنید. به زبان ساده تر باید نخ بالا را سفت کنید. بطور کلی به این صورت است که برای مشکل رو ریختن چرخ خیاطی تنظیم نخ بالا را شل کنید. برای شل دوختن نخ زیر باید تنظیم نخ بالا را سفت کنید. در ادامه گفتیم اگر با وجود قرار داشتن پیچ تنظیم نخ روی 3 و 4 و 5 بازهم مشکل زیر ریختن نخ وجود داشت، مسیر تنظیم نخ و اطراف پولک ها را بررسی کنید. این قسمت باید تمیز و بدون کرک و پرز و تکه های نخ باشد. راه حل دیگری ارائه دادیم، گفتیم با چرخش پیچ تنظیم ماکو در خلاف جهت عقربه های ساعت و در جهت عقربه های ساعت کشش نخ را کم و زیاد کنید. وقتی چرخ خیاطی زیر میریزد باید پیچ ماکو را شل کنید. برای رفع مشکل رو ریختن چرخ خیاطی هم باید پیچ ماکو را سفت کنید.

همه اینها راهکارهایی هستند که با استفاده از آنها میتوانید مشکل شل بودن نخ هنگام دوخت را برطرف کنید.

امیدواریم این آموزش برای شما دوستان مفید و کاربردی باشد. با این راهکارها می توانید مشکلاتی از این قبیل را خودتان به راحتی بدون نیاز به تعمیرکار حل کنید. همچنین در وقت و هزینه هم صرفه جویی کرده اید.

در پایان اگر نظر و پیشنهادی داشتید در قسمت نظرات برای ما بنویسید. اگر راه حل دیگری غیر از موارد ذکر شده برای حل مشکل شل دوختن چرخ خیاطی ( زیر ریختن و رو ریختن نخ چرخ خیاطی )  دارید، ما و سایر دوستان را از دیدگاه و تجربیات خود آگاه سازید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

19 دیدگاه در “همه چیز درباره شل دوختن چرخ خیاطی ( رو ریختن و زیر ریختن چرخ خیاطی )

  1. مریم فتحی گفت:

    همیشه فروشنده ها به ما میگفتن که وقتی که چرخ تنظیم است اگر کشش نخ را تغییر دهید چرخ خیاطیتان از تنظیم خارج می شود. ممنون بابت راهنماییتان. به صورت اصولی تنظیم را یاد گرفتم

    1. admin گفت:

      سلام و وقت بخیر. خوشحالیم که این مقاله براتون مفید بوده. اگر مشکل دیگری دارید که دوست دارید درباره ان مقاله بنویسیم بفرمایید.

  2. رویا گفت:

    واقعا ازتون ممنونم..من مدتهاست چرخم بد میدوخت با اموزش شما امشب درستش کردم بدون اینکه کلی هزینه الکی بکنم..فقط بخاطر یه نخ کوچولو شل میدوخت

  3. Shamsi گفت:

    بسیار عالی و کارا.خیلی ممنون

    1. zzzz گفت:

      سپاس از توجه و همراهی شما

  4. خباط ناشی گفت:

    عالی بود واقعا همین الان درست کردم چرخ خیاطیمو

    1. admin گفت:

      سلام و درود خیلی خوشحالیم که اطلاعاتی که در سایت گذاشتیم به درد شما خورده. سپاس از کامنت شما

  5. زهرااحمدب گفت:

    سلام.من چرخ خیاطی ژانومه۸۱۳دارم.وقتی از پایه زیپ دوزی استفاده میکنم از رو شل میدوزه.میشه راهنمایی بفرمایید؟

    1. admin گفت:

      سلام و درود. کشش نخ رو و زیر رو چک بفرمایین. مقداری کشش نخ رو رو افزایش بدین همینطور پیچ ماکو رو یه مقدار کم بپیچیید تا سفت تر بشه احتمالا مشکل حل میشه

  6. نوشین گفت:

    بسیار مطلب آموزنده بود ممنونم

  7. مریم گفت:

    بسیار عالی و کاربردی بود سپاس می خواستم چرخم رو بدم سرویس حداقل گفت 180000 تومن میشه با این مقاله خودم سرویسش می کنم.

    1. zzzz گفت:

      خوشحالیم که مطلب براتون کاربردی بوده. ممنون از همراهی شما

  8. رضوان گفت:

    سلام. واقعا خدا خیرتون بده ک این اطلاعات در اختیار ما گذاشتید لذت بردم ک بعد مدتی تونستم با توضیحات شما چرخم درست کنم 🌹 🌹
    عالی بود 👏 👏

    1. Admin Z گفت:

      سلام و درود . خوشحالیم که مطلب براتون کمک کننده بوده

    2. admin گفت:

      خیلی خوشحالیم که مشکل تون حل شده. هر سوالی بود در خدمت هستیم

  9. f گفت:

    سلام وقت بخیر لطفا در مورد تنظیم چرخ خیاطی قدیمی هم توضیح بدید ، زیر ریز داره نخ زیر پارچه جمع میشه

    1. admin گفت:

      سلام و درود به زودی در مودر تنظیم چرخ خیاطی قدیمی مقاله خواهیم داشت. سپاس از همراهی شما

  10. f گفت:

    در مورد تنظیمات در دوخت ریز و دوخت درشت هم لطفا توضیح بدید ممنونم

    1. admin گفت:

      سلام و درود. به زودی مقاله ای در مورد دوخت ریز و دوخت درشت خواهیم داشت. سپاس از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.