آموزش خیاطی, آموزش عمومی

آموزش استفاده از پایه سردوز و دوخت زیگزاگ

عکس پایه سردوزی

پایه سردوز به نام های پایه زیگزاگ یا پایه حاشیه دوزی نیز معروف است. از این پایه برای پاک دوزی درزهای داخل لباس استفاده میشود. سردوزی از ریشه ریشه شدن پارچه جلوگیری میکند. این پایه کمکی چرخ خیاطیT دوخت زیگزاگ منظم و کنارهم میزند و جایگزین خوبی برای چرخ سر دوز است. بیشترین استفاده این پایه برای مصارف خانگی می باشد. در این مقاله میخواهیم طرز نصب پایه سردوز و تنظیم سلکتورها را برای شما شرح دهیم. پس تا پایان با این مطلب ایزی دوخت همراه باشید تا با این پایه کمکی بیشتر آشنا شوید.

قبل از هر چیز نکته ای که لازم است بدانید این است که در پایه های سردوز محوری وجود دارد که به پایه وصل می شود. در چرخ خیاطی ژانومه ، کاچیران و مارشال های تایوانی این محور دقیقا وسط پایه قرار دارد( در تصویر زیر، پایه سمت چپ پایین ). اما در چرخ های ژانومه استوک ژاپن این محور در یک سمت پایه قرار دارد( در تصویر زیر، پایه سمت راست بالا ). پس هنگام خرید این پایه ی چرخ خیاطی نام و مدل چرخ خود را به فروشنده بگویید تا پایه سردوز متناسب چرختان را به شما بدهد. در غیر اینصورت ممکن است پایه اشتباهی را خریداری کنید و روی چرخ شما درست کار نکند. هر چرخ خیاطی پایه مخصوص خودش را دارد.

 

عکس پایه سردوز

پایه های سردوزی یک زبانه فلزی عمود بر قسمت میانی به نام تیغه ی راهنما دارند که وقتی میخواهید کار کنید باید پارچه را نزدیک این تیغه گذاشته تا پارچه هم راستا با آن حرکت کند. این زبانه برای تنظیم لبه ی پارچه ی برش خورده، برای سردوزی یا دوخت لبه دو پارچه بهم یا  دوخت تور به لبه پارچه به شما کمک میکند. این پایه کاربردی یک بازویی یا انگشتی دارد که روی پارچه قرار میگیرد و از جمع شدن پارچه حین دوخت جلوگیری می کند.

خرید آنلاین با بهترین قیمت چرخ خیاطی ژانومه 802

آموزش کار با پایه سردوز

برای نصب این پایه روی چرخ خیاطی ابتدا ضامن یا اهرم پشت تکه پایه را فشار دهید و پایه را آزاد کنید. پایه سردوز را زیر میل پایه قرار دهید و اهرم بالابر میل پایه را پایین بیاورید تا پایه را جذب کند. حالا شما با موفقیت پایه را جا انداختید.

وقتی پایه زیگزاگ را نصب میکنید پهنای دوخت شما باید همیشه باز باشد. یعنی روی مقدار عددی بالا تنظیم کنید. همچنین باید دقت کنید که هنگام دوخت زدن سوزن در سمت چپ و راست بازویی(انگشتی) و تیغه حرکت کند. طوری که دو طرف زبانه، دوخت بزند. اگر پهنای دوخت را روی کم تنظیم کنید سوزن روی دیواره ها میوفتد و به درستی دوخت نمیزند و دوخت زیگزاگ شما خراب میشود.

وقتی پارچه را زیر پایه قرار میدهید نوبت به تنظیم سلکتورها می رسد. در چرخ خیاطی یاسمین کاچیران حالت های A,B,C,D را داریم که اصل ژتون حاشیه دوزی مدل D است. در چرخ خیاطی ژانومه هم همین مدل، ژتون مخصوص خودش را دارد. البته با مدل A هم میتوانید زیگزاگ بزنید اما بهترین مدل سردوزی همان مدل D است که ژتون آن هم موجود است. حالا عرض دوخت را روی آخرین درجه گذاشته و سلکتور را هم روی D تنظیم کرده و سرعت دوخت را هم بهتر است نزدیک به 1 قرار دهید. بعد از این تنظیمات وقتی سوزن پایین می آید دقت کنید که به بازوی روی پایه نخورد. وقتی پهنای دوخت را باز بگذارید سوزن نباید به این بازو برخورد کند. حالا میتوانید به راحتی پارچه خود را سردوزی و حاشیه دوزی کنید بدون اینکه نیاز به چرخ سردوز داشته باشید.

دوخت زیگزاگ با پایه سردوز

شما میتوانید فاصله زیگزاگ ها را با گردونه ی روی چرخ کم و یا زیاد کنید. هرچه مقدارش به صفر نزدیک تر باشد این فاصله کمتر است. هرچه روی اعداد بزرگتر قرار دهید این فاصله بیشتر می شود. همچنین در مورد تنظیم درجه کشش نخ هنگام استفاده از پایه سردوز بسته به نوع نخ و پارچه متفاوت است.

پس اگر چرخ سردوز ندارید نگران نباشید! میتوانید با استفاده از این پایه ی حاشیه دوزی به راحتی دوخت زیگزاگ بزنید. قیمت پایه سردوز چرخ خیاطی بسیار به صرفه تر از آن چیزیست که بخواهید برای کارهای سر دوزی خود، چرخ سر دوز مجزا خریداری کنید. از این پایه علاوه بر سر دوزی می توانید برای دوخت لبه ی دو پارچه به هم استفاده کنید. به اینصورت که لبه دو پارچه را در دو طرف زبانه پایه تنظیم میکنیم و دوخت را انجام می دهیم.

قیمت پایه سردوزی چرخ خیاطی

همچنین در مواردی که بخواهید به لبه پارچه تور بدوزید هم میتوانید از پایه سر دوزی استفاده کنید و این کار را به راحتی و تمیزی انجام دهید. مانند دوخت تور به لبه آستین، دامن، رومیزی و … . به این ترتیب که لبه پارچه و تور را در دو طرف زبانه قرار دهید و دوخت بزنید. مانند تصویر زیر.

حاشیه دوزی

 

خرید چرخ خیاطی ژانومه با قیمت مناسب

جمع بندی

در این مقاله در مورد پایه بسیار پر کاربرد سر دوز و نحوه استفاده از آن برای دوخت زیگزاگ صحبت کردیم. از اجزای پایه گفتیم و به وجود زبانه ی فلزی در قسمت میانی پایه ی زیگزاگ اشاره کردیم. گفتیم تیغه راهنما در پایه سردوزی موجب میشود لب پارچه بطور منظم و یکدست دوخته شود. به این صورت که هنگام دوختن، لب پارچه باید حتما در کنار این تیغه قرار بگیرد تا دوخت یکنواختی داشته باشیم. هنگام استفاده از پایه سردوزی باید عرض دوخت را روی عدد بالا تنظیم کرد. همچنین نوع دوخت، دوخت زیگزاگ انتخاب شود.

نکته: پایه سردوزی روی اغلب چرخ خیاطی های ژانومه ، کاچیران ، برادر و … قابل نصب و استفاده است. منتها باید پایه متناسب با خود همان چرخ را خریداری کنید. پس قبل از خرید حتما مدل چرخ خود را به فروشنده بگویید. این پایه ها به راحتی در بازار موجود و در دسترس می باشند.

شما عزیزان میتوانید در بخش نظرات سوالات و چالش های خود را در مورد این پایه کمکی چرخ خیاطی مطرح فرمایید تا متخصصین مجموعه ایزی دوخت در کمترین زمان شما را راهنمایی کنند. همچنین برای خرید پایه سردوز با بهترین قیمت میتوانید از طریق کلیک روی لینک به صفحه مورد نظر هدایت شوید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.