آموزش خیاطی, آموزش عمومی

ضخیم دوزی و تنظیم چرخ خیاطی برای دوخت پارچه ضخیم

آموزش ضخیم دوزی

نازک دوزی و ضخیم دوزی چیست؟ اگر شما هم یکی از مشتاقان رشته خیاطی باشید، به احتمال زیاد این اسم ها برایتان آشناست. هر فردی برای یادگیری خیاطی باید مراحل آن را قدم به قدم طی کند. اگر فرد با این موضوعات آشنا باشد میتواند دوخت های حرفه ای را به راحتی انجام دهد. در این مقاله قصد داریم به آموزش ضخیم دوزی با چرخ خیاطی خانگی و روش تنظیم چرخ خیاطی برای دوخت پارچه ضخیم بپردازیم. اینکه با چه درجه و به چه شکلی میتوان با یک چرخ خیاطی خانگی و حتی چرخ های قدیمی ضخیم دوزی کرد.

گاهی اوقات بنا به دلایلی مانند نداشتن وقت کافی نیاز دارید با چرخ خانگی خود کارهایی با پارچه های ضخیم مثل جین، نمدی و … را دوخت بزنید. برای این کار اول باید چرخ خود را بررسی کنید ببینید آیا توانایی دوخت این جنس پارچه ها را دارد یا خیر! ضخیم دوزی مربوط به دوخت لباس ها و پارچه های ضخیم است. در دوخت لباس های زمستانی مانند شنل، کت، پالتو، کاپشن، سویشرت، جلیقه و … از ضخیم دوزی استفاده می شود.

در اکثر چرخ خیاطی های خانگی پایه ی فشار وجود دارد که متناسب با ضخامت پارچه تنظیم می شود. برای ضخیم دوزی یا  دوخت پارچه های ضخیم باید این پایه در بالاترین حالت خود قرار بگیرد. این پایه در ارتفاع های مختلف تنظیم میشود. هرچه ضخامت پارچه کمتر، این پایه پایین تر باید باشد. این نکته مهمترین نکته ایست که وقتی بدانید میتوانید با هر چرخ خیاطی ضخیم دوزی انجام دهید.

ضخیم دوزی با چرخ خیاطی قدیمی

احتمالا همه شما چرخ خیاطی های مارشال قدیمی به رنگ سیاه را به یاد دارید. هنوز هم در خیلی از خانه ها از این چرخ باکیفیت استفاده می کنند. جالب است بدانید که با همین چرخ خیاطی قدیمی هم میتوان پارچه های ضخیم را به راحتی بدوزید. روش کار ضخیم دوزی با چرخ خیاطی قدیمی به اینصورت است که پارچه را زیر پایه چرخ بگذارید. درجه ی فشار پایه که بالای چرخ قرار دارد را با دست آنقدر بپیچانید ( خلاف جهت عقربه های ساعت ) تا بالای بالا قرار گیرد. حداقل 20 دور لازم است آن را بچرخانید. برای پارچه های با ضخامت متوسط این مقدار به 10 دور چرخاندن کاهش می یابد. این پایه در شکل زیر مشخص شده است. در چرخ خیاطی های جدید دور این پایه یک قاب فلزی قرار دارد که با فشار دادن آن، پایه بالا و با فشار مجدد،ن پایه پایین قرار میگیرد.

ضخیم دوزی چیست

نکته: سوزنی که برای ضخیم دوزی با چرخ خانگی قدیمی استفاده می کنید باید سوزن شماره 16 باشد. این شماره سوزن برای پارچه های چند لایه و پارچه های با ضخامت بالاست. برای پارچه های با ضخامت متوسط سوزن شماره 14 مناسب کار می باشد.

نکته: پس از اتمام کار برای اینکه سوزن نشکند و یا مشکلی برای سوزن پیش نیاید پارچه را به سمت عقب بکشید و نخ را با تیغ پشت چرخ خیاطی به راحتی ببرید. اگر پارچه را به سمت خودتان بکشید به سوزن در اثر کشش آسیب میرسد. کج میشود یا میشکند و بطور کل دچار مشکل میشود.

نکته ی دیگری که در ضخیم دوزی با چرخ خیاطی خانگی لازم است بدانید این است که دستگاه را از حالت دوخت خودکار خارج و خودتان با چرخش اهرم دستی یا پدال چرخ را راه بیاندازید و کار کنید. به این صورت کنترل سرعت و حرکت دستگاه دست شماست. میتوانید مسلط تر دوخت ها را اجرا کنید.

ضخیم دوزی با چرخ ژانومه

چرخ خیاطی های مدرن و امروزی امکانات بیشتری دارند تا بتوانید براحتی دوخت و دوز پارچه های ضخیم را انجام دهید. کمک پایه ژانومه یا پایه ضخیم دوزی یکی از لوازم جانبی کاربردی آن است. دوخت پارچه ضخیم با چرخ خیاطی ژانومه هم مانند چرخ های دیگر است. بالای چرخ درجه تنظیم فشار پایه قرار دارد. که برای پارچه ضخیم باید این درجه بالا باشد. سوزن شماره 14 و 16 با توجه به مقدار ضخامت پارچه انتخاب کنید و با نخ مناسب به راحتی خیاطی کنید.

در چرخ خیاطی ژانومه 627 داخل درب لامپ چرخ خیاطی یا همان پیشانی چرخ وقتی درپوش را باز میکنید یک تنظیم درجه چرخشی میبینید که با شماره های 1 و 2 و 3 درجه بندی شده است. وقتی میخواهید روی پارچه های ضخیم مانند پالتویی، لحاف و از این قبیل دوخت بزنید حتما این درجه را روی عدد 1 تنظیم کرده و سپس دوخت و دوز خود را انجام دهید.

پایه ضخیم دوزی

ممکن است برای شما هم این مشکل پیش آمده باشد که هنگام دوخت پارچه های ضخیم، پارچه بطور یکنواخت زیر پایه ی چرخ حرکت نمیکند. به دنبال آن نتیجه کار دوخت نامنظم و نامرتبی به شما میدهد. در این موارد استفاده از پایه ضخیم دوزی چرخ خیاطی بسیار کار شما را راحت میکند. با این پایه میتوانید پارچه های ضخیم جین، چرم، جیر، حوله ، پارچه های پشمی ضخیم و … را به راحتی و زیبایی دوخت بزنید. پایه مخصوص ضخیم دوزی با چرخ خیاطی دارای یک غلتک است که حرکت پارچه را یکنواخت میکند. این کار منجر میشود دوخت های شما تمیز و یکدست شود. همچنین سرعت انجام کار دوخت پارچه های ضخیم بالاتر می رود. این پایه که پایه غلطک دار یا پایه چرم دوزی هم نام دارد به همه چرخ های خانگی میخورد اما باید بطور جداگانه از فروشگاههای معتبر آن را خریداری کنید.

پایه غلطک دار چرم دوزی

علاوه بر این مدل غلطک دار یک نوع دیگر کمک پایه ضخیم دوزی وجود دارد. اگر چرخ خیاطی ژانومه ، کاچیران و هر چرخی با عرض دوخت 5 دارید این پایه برای آن قابل استفاده است. در صورت استفاده از پایه کمکی ضخیم دوز هر چند دقیقه پیچ سوزن بند را چک کنید تا از سفت بودن آن مطمئن شوید.

کمک پایه ضخیم دوزی

جمع بندی

برای کارهای حرفه ای در حجم بالا از چرخ خیاطی ضخیم دوز صنعتی استفاده می شود. ما در این مقاله برای شما شرح دادیم که چگونه ضخیم دوزی با چرخ خیاطی خانگی را انجام دهید. با دانستن یکسری نکات اصلی میتوانید با همین چرخ خانگی خود پارچه های چند لایه و ضخیم را به راحتی دوخت بزنید.

در ضخیم دوزی با چرخ خیاطی قدیمی استفاده از سوزن و نخ مناسب بسیار اهمیت بالایی دارد. برای دوخت پارچه های ضخیم از سوزن شماره 16 و نخ با اندازه 30 تا 50 و ترجیحا جنس پلی استر استفاده کنید. همچنین در دوخت پارچه های بسیار ضخیم مانند دوخت پتو و لحاف و … از پایه ضخیم دوزی چرخ خیاطی استفاده کنید تا روند کار شما سریع و راحت طی شود و نتیجه زیبایی داشته باشد.

اگر شما هم تجربه ضخیم دوزی با چرخ خانگی دارید میتوانید در قسمت نظرات با سایر کاربران ایزی دوخت در میان بگذارید. همچنین میتوانید نظر خود را در رابطه با این مقاله ی آموزش ضخیم دوزی بدون نیاز به چرخ خیاطی صنعتی با ما به اشتراک  بگذارید. همچنین اگر در مورد نصب پایه های مخصوص ضخیم دوزی سوالی دارید در بخش نظرات مطرح بفرمایید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

شما عزیزان چنانچه قصد خرید چرخ خیاطی با بهترین قیمت بازار را دارید میتوانید از فروشگاه ایزی دوخت بازدید فرمایید. برندهای معتبر ایران و جهان از جمله محصولات برند محبوب چرخ خیاطی ژانومه به قیمت باورنکردنی همراه گارانتی در ایزی دوخت به فروش می رسد. همچنین میتوانید برای اطلاع از قیمت خرید چرخ خیاطی ژانومه 627 و ژانومه 802 از پرفروش ترین مدل های ژانومه روی لینک مربوطه کلیک کنید.

خرید چرخ خیاطی ژانومه با قیمت مناسب

بازگشت به لیست

8 دیدگاه در “ضخیم دوزی و تنظیم چرخ خیاطی برای دوخت پارچه ضخیم

  1. مریم مولایی گفت:

    خیلی عالیه .لطفا ادامه دهید.

    1. zzzz گفت:

      درود. سپاس از توجه شما. خوشحالیم که مطلب مورد رضایت شما بوده

  2. سمانه گفت:

    سلام ممنون از نکات خوبی که فرمودید. من موقع دوخت پرده پلیسه با چرخ کاچیران مدل کاملیا، کار پیش بر آن شکست سئوالی که مطرح باید موقع ضخیم دوزی کار پیش بر را پایین میدادم؟؟؟؟؟

    1. admin گفت:

      سلام و وقت بخیر. در چرخ خیاطی شما نباید کارپیشبر را پایین می‌دادید. زیرا در این صورت در دوخت دچار مشکل می شدید. شکستن کارپیشبر احتمالا دلیل دیگری مانند فشار امدن به صفحه دوخت دارد

  3. شریعت گفت:

    بسیار ممنونم از آموزش مفیدتون. برای دوخت شید سایه بان خیلی نیاز داشتم

    1. admin گفت:

      خیلی خوشحالیم که این مقاله برایتان مفید بوده. موفق باشید

  4. Freshteh گفت:

    عالی بودید ممنون

    1. admin گفت:

      سپاس از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.