آموزش عمومی

آشنایی و معرفی کاربردهای انواع نخ خیاطی

انواع نخ خیاطی را می شناسید؟ کسانی که با دوخت و دوز سر و کار دارند می دانند که انتخاب نخ مناسب در نتیجه پایانی کارشان بسیار موثر است. همچنین هنگام خرید نخ خیاطی اگر از ویژگی های هر کدام اطلاعات کافی داشته باشیم خرید راحت تری خواهیم داشت.

نخ از کنارهم قرار گرفتن الیاف از طریق ریسندگی بوجود می آید. تنها جزء سازنده ی پارچه، نخ است. از کاربرد های نخ می توان به استفاده از آن در دوختن تکه های پارچه به همدیگر و همچنین تولید انواع پارچه نام برد. انواع نخ خیاطی متفاوت در جنس و رنگ و شماره های مختلف در بازار موجود است. هر کدام برای کار خاصی استفاده می شود. چون باید با توجه به جنس و رنگ و ضخامت پارچه ، نخ و سوزن متناسب با آن را استفاده کرد.

شماره انواع نخ خیاطی

روی بسته بندی نخ ها معمولا یک عدد درج شده که معرف مقدار ظرافت نخ است. در زمان خرید نخ خیاطی دقت داشته باشید که با توجه به جنس پارچه و نوع چرخ خیاطی خود که خانگی است یا صنعتی، نخ ضخیم مناسب یا نخ ظریف را انتخاب کنید.

جنس انواع نخ خیاطی

جنس های مختلف انواع نخ خیاطی از قبیل نخ طبیعی و نخ مصنوعی و نخ مخلوط تولید شده اند. نخ طبیعی بدون استفاده از مواد شیمیایی و با مواد اولیه طبیعی ساخته شده است.  اما نخ مصنوعی مانند نخ های ویسکوز و نخ پلی استر ، که از بابت مواد اولیه شان طبیعی است اما به روش های مصنوعی تولید شده است. نخ مخلوط هم ترکیبی از نخ های طبیعی و مصنوعی می باشد و با ترکیب هردو الیاف ساخته شده است.

اگر در بازار برای خرید نخ خیاطی بگردید انواع آن را می توانید ببینید. نخ پنبه ، نخ ابریشم ، نخ فاستونی ، نخ فلزی .

انواع نخ خیاطی

نخ پنبه : بیشترین نخی که در خیاطی از آن استفاده می شود همین نخ پنبه ای است. رایج ترین نخ موجود در بازار هم همین نخ است. قرقره های نخ معروف همین نخ های پنبه ای اند. این نخ از الیاف طبیعی ساخته شده است. کاربرد نخ پنبه برای کارهای رویه دوزی و کوک زدن می باشد.

نکته: نخ کتان از پنبه تهیه شده و ضخیم و محکم است. اما به مرور نازک می شود و پرز می دهد. برای استفاده بعنوان نخ چرخ خیاطی پیشنهاد نمی شود. چرا که دچار مشکل پاره شدن نخ چرخ خیاطی می شوید. اگر شما هم جزء کسانی هستید که مشکل نخ پاره کردن چرخ خیاطی را دارید، پیشنهاد می کنیم روی لینک کلیک کرده و حتما مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید.

نخ ابریشم :  تهیه شده از پیله کرم ابریشم و قدیمی ترین نوع نخ است. نخ ابریشمی بسیار ظریف و براق است. به دلیل اینکه ضخامت کمی دارد مستحکم نیست و بیشتر برای حاشیه دوزی و گلدوزی و دوخت های تزیینی روی پارچه های نازک و ظریف کاربرد دارد. دسته بندی نخ ابریشم به این صورت است: نخ ابریشمی نازک ، ابریشم خام ، نخ ابریشم مصنوعی ، نخ ابریشم هندی ، نخ سیگارت ابریشمی زنجیری .

بیشترین استفاده از نخ ابریشم ، مربوط به نخ های ابریشمی 50 و نخ نازک ابریشمی می باشد. ابریشم مصنوعی را شاید به اسم ویسکوز ریون هم بشناسید. ماده سازنده این نخ سلولز است که با روش های شیمیایی تولید می شود.

خرید نخ خیاطی عمده

نخ فاستونی : این نخ از مواد اولیه ای مانند کرک، پشم و ترکیب پشم و پلی استر تهیه و تولید می شود. به همین دلیل نخ پشمی نام دیگر نخ فاستونی می باشد. قابلیت دوخت های برجسته روی پارچه های ضخیم و پشمی را دارد. علاوه بر خیاطی در حوزه بافتنی هم از این جنس نخ استفاده می شود.

نخ فلزی : ساخته شده از فلزهای براق طلایی و نقره ای، این موضوع باعث درخشش این نخ ها شده است. نخ های فلزی فانتزی هستند و بیشتر کاربردشان در دوخت های تزیینی دستی و گلدوزی روی کارها است. شاید نخ فلزی را به نام های نخ نقره ، گلابتون و بلورسنت هم بشناسید که همه ی اینها یکی هستند.

خرید اینترنتی نخ خیاطی

رنگ نخ

هنگام خرید انواع نخ خیاطی و انتخاب رنگ باید رنگی را انتخاب کنید که متناسب با پارچه باشد. معمولا به این صورت بهتر است که رنگ نخ از پارچه پر رنگ تر باشد. یعنی اگر پارچه شما سبز است، نخی که میخرید سبز متوسط باشد.

نوع دیگری نخ با ترکیبات ریون و به رنگ مات وجود دارد به اسم نخ ترویرا که مقاومت پایینی هم دارد. بیشترین استفاده این نخ در چرخ خیاطی های سردوز می باشد. نخی که برای استفاده در چرخ خیاطی مناسب است نخ پلی استر است. این نخ تهیه شده از ترکیبات پلی استر ، ضخیم و مقاوم است. همچنین پرز کمی دارد و مشکل پاره شده نخ چرخ خیاطی را ندارد. انواع مختلف پارچه را می توانید با این نخ دوخت بزنید.

نخ چرخ خیاطی

جمع بندی

نخ یکی از مهمترین ابزار های خیاطی به شمار می رود. در این مقاله با عوامل موثر در تعیین کیفیت نخ آشنا شدیم. برای اینکه بدانیم برای چه پارچه ای از چه نخی استفاده کنیم لازم از نکاتی را بدانید. هنگام استفاده از پارچه نازک و ظریف ، نخ های ابریشمی نازک یا نخ های پنبه ای نازک که از سوزن های ظریف رد می شوند بهترین گزینه هستند. اگر پارچه ای که با آن کار می کنید کمی ضخیم است پیشنهاد می کنیم با نخ پنبه ای با روکش پلی استر یا نخ ابریشم 50 دوزندگی کنید. برای پارچه های ضخیم بهترین انتخاب نخ پنبه ای شماره 40 تا 50 یا نخ پنبه پلی استر است.

ایزی دوخت بهترین قیمت خرید اینترنتی انواع نخ خیاطی را با بهترین کیفیت برای مشتریان عزیز ارائه کرده است. برای خرید می توانید روی لینک کلیک فرمایید. استفاده از نخ استاندارد و اصل و دارای اعتبار کارهای خیاطی را برای شما راحت تر می کند و به کار شما را امتیاز بالاتری می دهد.

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “آشنایی و معرفی کاربردهای انواع نخ خیاطی

  1. س گفت:

    سلام، نخ رنگی برای فروش هم دارید؟ قیمت؟

    1. Admin Z گفت:

      سلام. بله در منوی سایت لوازم جانبی را مشاهده بفرمایید. یا از طریق این لینک وارد صفحه محصول شوید:
      https://ezdookht.com/product/spool-of-thread/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.