آموزش خیاطی, آموزش عمومی

آموزش روش صحیح رفو کردن با چرخ خیاطی خانگی بدون پایه رفو

وقتی پارچه یا لباس شما به هر دلیلی سوراخ و یا پاره میشود چه میکنید؟ نگران نباشید! ما به شما یاد میدهیم چگونه آن را ترمیم و قابل استفاده مجدد کنید. در اصطلاحِ خیاطان، ترمیم کردن این مشکلات روی پارچه را رفو کردن یا رفو کاری هم میگویند. رفوکاری مهارت بسیار ساده ایست که اگر آن را بلد باشید میتوانید خودتان در منزل انجام دهید.

رفو کردن با چرخ خیاطی به راحتی و بسرعت انجام می شود. حتی با چرخ خیاطی خانگی خود می‌توانید کار رفو را در منزل انجام دهید. حتما برای رفو کاری نیازی به داشتن پایه رفو نیست، بدون آن هم میشود این کار را انجام داد. به راحتی میتوانید لباس سوراخ شده یا پارچه شکافته خود را در خانه رفو کنید و مدت بیشتری از آن استفاده کنید. با رفو کاری می توانید عمر مفید لباسهایتان را افزایش دهید.

قصد داریم 2 روش اصولی رفوکاری را در این مطلب برای شما آموزش دهیم. اما قبل ازاینکه به سراغ ترفندهای رفو کردن با چرخ خیاطی برویم به روش اشتباه آن بپردازیم. کار اشتباهی که اکثر خیاط ها برای ترمیمِ زدگی و پارگی پارچه انجام میدهند را برای شما بیان میکنیم تا اگر کسی این اشتباهات را انجام میدهد با آموزش صحیح، روش کار خود را اصلاح کند. یک نمونه رفو کاری اشتباه را در تصویر زیر مشاهده می کنید. ببینید چقدر نا مرتب و غیرحرفه ایست.

رفو کردن به روش اشتباه

رفو کردن اشتباه

این نکته را به یاد داشته باشید که فرقی نمی کند برند چرخ خیاطی شما چیست. اگر شما هم جزء کسانی هستید که کارهای زیر را انجام می دهند این اطمینان را به شما میدهیم که روش اشتباهی را برای رفوکردن پارچه یا لباس به کار میبرید!

1- پایه چرخ خیاطی را عوض میکنند یا پایه تیکه دوزی نصب میکنند.

2- از پایه های رفوکاری فانتزی  که در بازار موجود است استفاده می کنند.

3- کار پیش بر را حرکت نمیدهند.

4- از کارگاه استفاده نمیکنند. به کمک کارگاه شما می‌توانید پارچه خود را محکم و ثابت نگه‌ دارید و براحتی دوخت را انجام دهید.

بعنوان مثال اگر شما از پایه رفو کاری استفاده می کنید خیالتان را راحت کنیم، بود و نبود این پایه فرقی نمی‌کند. به احتمال بسیار بالا حین کار مشکلاتی پیش می آید که شما را کلافه و خسته میکند. مانند گیر کردن پارچه ، پاره شدن نخ چرخ ، گیر کردن نخ و جمع شدن دوخت.

اگر این کارها را برای رفو کردن انجام میدهید الان وقت آن است که با آموزش رفوکاری صحیح اشتباهات خود را اصلاح کنید. اگر روش درستی را به کار گیرید روند کار شما سریع و نتیجه کار تمیز و قابل قبول خواهد شد.

خرید چرخ خیاطی ژانومه با قیمت مناسب

حالا به شما یاد میدهیم که برای روش درست و اصولی رفوکاری باید چه کارهایی انجام دهید. دو ترفند رفو کردن در خانه عبارتند از:

1- استفاده از لایه چسب و کارگاه

2- استفاده از سلفون و کارگاه

رفو کاری با لایه چسب

لایه چسب را روی پارچه قسمت آسیب دیده گذاشته و با اتوی داغ روی آن انقدر بکشید تا بهم بچسبند. سپس کارگاه را باز کرده روی لایه چسبی بگذارید. در قسمت داخلی کارگاه شیاری هست که به محکم نگه داشتن پارچه درون کارگاه بسیار کمک می‌کند. حالا آن را همراه پارچه برگردانید. به صورتی که کارگاه زیر پارچه قرار بگیرد و شما روی پارچه را ببینید. کارگاه را کار بگذارید. سپس آن را روی پارچه سفت کنید.

رفو کردن با استفاده از لایه چسب

بدون کارگاه هم میتوانید این کار را انجام دهید. اما برای اینکه کار تمیزتر انجام شود و پارچه زیر چرخ سفت بایستد و جمع نشود بهتر است از این وسیله استفاده کنید. حالا پارچه را برای رفوکاری زیر چرخ میبریم.

فرقی ندارد چرخ خیاطی شما چه چرخی است. فقط به این نکته دقت کنید که دنده کار پیش بر باید پایین قرار داشته باشد. مانند تصویر زیر.

رفو کردن با چرخ خیاطی

اگر چرخ خیاطی شما چرخ ژانومه 802 است، سمت راست پیچی دارد با نوشته up و down که up برای بالا نگه داشتن و down برای پایین قرار دادن دنده کار پیش بر است. در بعضی از چرخ خیاطی های ژانومه و برندهای دیگر این پیچ پشت چرخ و در بعضی دیگر جلوی چرخ قرار دارد. حالا درجه زیگزاگ را روی 2 یا 3 تنظیم کنید. این تنظیم به دلخواه خودتان است، میتوانید آن را کم و زیاد کنید و انواع مدل ها را اجرا کنید. سپس دوخت بزنید و رفو کاری را انجام دهيد.

خرید آنلاین با بهترین قیمت چرخ خیاطی ژانومه 802

رفو کردن با استفاده از سلفون

در این روش به این دلیل از سلفون استفاده می‌کنیم که پارچه چروک نشود. به اين صورت که سلفون را روی پارچه قرار دهید، کارگاه را روی سلفون گذاشته و آن را به همراه پارچه‌ برگردانید. به همان روش قبل باید کارگاه زیر و سلفون و پارچه روی آن قرار گیرند. حالا لایه دیگر کارگاه را روی پارچه گذاشته و آن را سفت کنید.

شاید این سوال برای شما پیش بیاد که آیا می‌توان بجای سلفون از نایلون پلاستیکی هم استفاده کنیم؟ جواب سوال شما خیر است. هرگز نباید از نایلون پلاستیکی برای رفو کاری استفاده کنید. حتماً باید سلفون باشد.

رفو کردن با چرخ خیاطی

میتوان بدون سلفون هم رفو کردن را انجام داد اما اگر از سلفون استفاده نکنید دوخت شما تمیز در نمی آید. حالا کار را زیر چرخ خیاطی برای رفوکاری قرار میدهیم. پایه چرخ را باز کنید. اين بار از پایه فانتزی رفو کاری هم استفاده نمیکنیم. اما اگر خواستید از پایه رفوکاری استفاده کنید آن را طوری نصب کنید که میل بالای سوزن روی سوزن بند قرار بگیرد. اینکه درجه طول دوخت روی چه شماره ای باشد، بعلت پایین بودن دنده کار پیش بر تاثیری ندارد. کشش نخ را کم کنید و روی 0 یا 1 یا 2 بگذارید. سپس دوخت بزنید و رفو کاری را انجام دهید.

آموزش رفو کردن با چرخ با استفاده از سلفون

این نکته را برای رفو کردن در نظر داشته باشید که نخی که برای این کار انتخاب میکنید اگر هم رنگ یا نزدیک به رنگ پارچه باشد جلوه بهتری خواهد داشت.

رفوکردن شکل های متفاوتی دارد. مثلا وقتی وقتی میخواهید یک تکه پارچه بعنوان وصله روی سوراخ یا پارگی لباس بدوزید. در این حالت باید درجه عرض دوخت روی شماره 0 باشد. پارچه را حین دوخت به سمت بالا و پایین، چپ و راست حرکت دهید تا محل پارگی کاملا پر شود. برای فیکس کردن پارچه‌ی وصله روی لباس آسیب دیده، می‌توانید از اتو یا لایه چسب استفاده کنید. نخ استفاده شده برای این کار همرنگ پارچه و از یک جنس و ضخامت باشد بهتر است. اگر از دوخت زیگزاگ برای این رفو کردن استفاده می کنید بهتر است کم عرض و ظریف باشد.

نتایج رفوکردن با هر دو روش را در تصاویر زیر میتوانید ببینید. تفاوت دوخت بدست آمده از این دو روش با دوخت به روش اشتباه که ابتدای مقاله ذکر کردیم و تصویر آن را دیدیم، کاملا مشخص است. رفو کاری با لایه چسب یا سلفون بسیار تمیزتر و یکنواخت شده است.

جمع بندی:

در این مقاله آموزش رفو کردن پارچه و لباس آسیب دیده را با دو روش اصولی برای شما ارائه‌ دادیم. برای تعمیر و رفوی بهتر پیشنهاد ایزی دوخت به شما استفاده از لایه چسب و سلفون است. استفاده از اینها پارچه شما را صاف نگه میدارد و نتیجه کار مرتب و یکنواخت میشود.

برای رفو کاری نیازی نیست حتما از پایه رفو استفاده کنید. با پایه استاندارد چرخ خیاطی هم کار شما قابل انجام است.

شما میتوانید با یادگیری آموزش درست و اصولی رفوکاری از هزینه های خود بکاهید. چرا که باعث می‌شود لباس قدیمی و یا آسیب دیده خود را ترمیم کنید و نیازی به خرید پوشاک نداشته باشید.

یاد آوری این نکته هم خالی از لطف نیست که بدانید امروزه رفو کردن لباس تنها شامل دوخت سوراخ های پارچه و رفع معایب لباس نمی‌شود. رفو کاری و رفو لباس سبکی جدید از استایل های امروزی است که با قرار دادن وصله های گوناگون یک استایل جدید و جذاب ایجاد می‌کنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.