آموزش خیاطی

مهمترین دلایل رد کردن دوخت چرخ خیاطی

رد کردن دوخت

رد کردن دوخت دلایل مختلفی دارد. وقتی یکی از این دلایل وجود داشته باشد چرخ خیاطی شما با فاصله انداختن دوخت ها در کار شما خلل وارد می کند. از آنجایی که  زیبایی دوخت ها در صورت محکم بودن نمایان می شود وقتی مشکل پرش دوخت داشته باشید کار شما شل و زیبایی اش کاسته می شود. مخصوصا برای دوخت درز ها که نیاز به دوخت های مرتب و محکم دارید.

همه چرخ خیاطی ها فیلم آموزشی یا دفترچه راهنما دارند که قسمت های مختلف چرخ را آموزش داده است. با استفاده از این راهنماها ابتدا با اجزای چرخ خود آشنا شوید بعد دست به کار بزنید. یا برای اطمینان بیشتر آن را پیش تعمیرکار معتبر ببرید.

تنظیم دوخت چرخ خیاطی

رد کردن دوخت موضوعی است که در این مقاله می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم. شاید برای شما هم این مشکل پیش آمده که هنگام دوخت، چرخ خیاطی یک دوخت می زند و بعدی را جا می اندازد. به اصطلاح به این اتفاق جا گذاشتن دوخت می گویند. این مشکل یکی از رایج ترین مشکلاتی است که برای همه خیاطان اتفاق می افتد. اگر میخواهید دلیل و راه حل مشکل رد کردن دوخت را بدانید، به شما پیشنهاد می کنیم حتما در این مطلب همراه ما باشید. اگر نتوانستید با این راهکارها مشکل را حل کنید به تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.

در صورن جا انداختن دوخت هنگام کار با چرخ خیاطی، پارچه ای که رویش کار می کنید را کنار بگذارید. یک پارچه معمولی برای امتحان بردارید و موارد زیر را انجام دهید:

نخ کشی و انتخاب نخ مناسب

ابتدا مسیر نخ کشی را بررسی کنید. این مورد شاید از چشم خیلی ها جا بماند. بنظر کار آسانی است و مطمئن باشید درست انجام دادید اما کمترین تغییر مسیری موجب ناقص دوختن می شود.

علت جا انداختن دوخت چرخ

برای اطمینان نخ را کامل جدا کنید و یک بار دیگر با دقت و طبق اصول نخ کشی چرخ خیاطی، نخ را از مسیر عبور دهید و سوزن را نخ کنید. موردی که باید دقت کنید کیفیت نخی است که استفاده می کنید. ممکن است گره داشته باشد و گیر کند. پس نخ را چک کنید تا مطمئن شوید ایراد ندارد. پیشنهاد می کنیم به جای قرقره از دوک نخ استفاده کنید. بعد از بررسی نخ کشی و سالم بودن نخ، شروع کنید به چرخ کردن پارچه، اگر باز هم مشکل رد کردن دوخت وجود داشت سراغ راه حل دیگر بروید.

استفاده از سوزن چرخ خیاطی مناسب

ابتدا ویژگی های سوزن خوب که باید استفاده کرد را بیان می کنیم تا بدانیم سوزن مناسب چه سوزنی است. حتما از سوزن نو و ساخت کشور ژاپن استفاده کنید. هرگز از سوزن های چینی استفاده نکنید. حتی خیلی از سوزن های نوی چینی از همان اول کار مشکل دارند و کار دوخت شما را خراب می کنند. سوزن های با روکش تیتانیوم نیترید کیفیت و ماندگاری بالایی دارند. اگر قصد خرید سوزن خوب و اورجینال با بهترین قیمت را دارید از طریق کلیک روی لینک اقدام فرمایید.

نوک سوزن را چک کنید شکسته نباشد. تیز باشد و دچار خمیدگی نشده باشد. هر کدام از اینها می تواند دلیل پرش دوخت شما باشد. گاهی ممکن سایز سوزن و مدل آن مناسب چرخ و پارچه شما نباشد و باید آن را عوض کنید. برای جلوگیری از رد کردن دوخت چرخ خیاطی باید سوزن و جنس پارچه متناسب با هم باشند.

علت ناقص دوختن چرخ خیاطی

بعد از انتخاب سوزن مناسب، آن را به درستی سر جای خود نصب کنید. سوزن را بعد از نصب به قدری بالا ببرید تا دیگر جایی برای بالا رفتن نماند و گیر کند. حالا توپی چرخ را چند دور به سمت جلو بچرخانید تا سوزن چند بار بالا و پایین رود. در همین حین اگر می بینید حرکت سوزن روان است و جایی گیر نمی کند آن را نخ کنید و خیاطی را انجام دهید. در غیر اینصورت اگر میبینید سوزن به جایی گیر دارد باید مجددا نحوه نصب آن را انجام دهید. اگر مطمئن هستید سوزن نو است و درست هم نصب می کنید اما باز گیر دارد، حتما چرخ را پیش تعمیرکار مجرب و معتمد ببرید.

تنظیم نخ زیرین، فشار و کشش آن

اگر مراحل قبلی را انجام دادید اما باز هم مشکل رد کردن دوخت را داشتید نوبت به بررسی نخ زیر می رسد. ماسوره چرخ را بیرون بیاورید و چک کنید که نخ به اندازه یکسان در بالا و پایین ماسوره پیچیده شده باشد. مورد دیگر اینکه چک کنید نخ دور ماسوره سفت و محکم باشد. این نکته را به یاد داشته باشید که برای مواجه نشدن با مشکلات این چنینی هیچ وقت از یک ماسوره برای چند رنگ نخ استفاده نکنید.

وقتی این نکات را انجام دادید و بررسی کردید، ماسوره را داخل جای خود که همان ماکو نام دارد قرار دهید. حالا می توانید دوخت و دوزتان را با خیال راحت انجام دهید. این نکته را به یاد داشته باشید که برای اینکه دوخت نامنظم چرخ را کمتر کنید باید کشش نخ را بالا ببرید تا نخ محکم تر بدوزد و فاصله دوخت ها کمتر شود.

پرش دوخت و کشش نخ

نکته: اگر در حال دوخت پارچه های ضخیم با پرش دوخت مواجه شدید باید عرض دوخت را از حد معمول بیشتر کنید. همچنین شماره سوزن متناسب را به کار ببرید. برای اینکه با نحوه ضخیم دوزی و دوخت روی پارچه های چند لایه آشنا شوید با کلیک روی لینک مقاله مربوط را مطالعه فرمایید.

نکته: در صورتی که اطمینان دارید موارد بالا را درست و دقیق انجام داده اید اما همچنان دوخت نامنظم چرخ خیاطی شما ادامه دارد و ناقص می دوزد، باید چرخ را به دست متخصص بسپارید

جمع بندی

در این مطلب به بررسی دلایل رد کردن دوخت پرداختیم. چند راهکار ارائه دادیم که مشکل پرش دوخت چرخ خیاطی شما با انجام آنها حل شود. این موضوع را روی جنس های مختلف پارچه امتحان کنید. اگر فقط روی جنس خاصی این مشکل وجود دارد یعنی چرخ شما قادر نیست آن جنس پارچه ها را بدوزد. اما اگر جا انداختن دوخت روی جنس های مختلف پارچه اتفاق می افتد و راه حل های ارائه شده را با دقت انجام دادید و مشکل حل نشد حتما به متخصص این کار مراجعه کنید.

در صورت هرگونه مشکل و سوال، با ما از طریق بخش نظرات و یا راههای ارتباطی دیگر در تماس باشید و از مشاوره کارشناسان ایزی دوخت بهره مند گردید. همچنین میتوانید با مراجعه به پیج اینستاگرام ایزی دوخت، ما را همراهی کنید و از ویدئو های آموزشی استفاده کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.