آموزش خیاطی, آموزش عمومی

علت نخ پاره کردن سردوز و راه حل آسان برای رفع این مشکل

علت نخ پاره کردن سردوز چیست؟ این سوالی است که بسیاری از خیاطان چه حرفه ای چه آماتور دارند. این مطلب به شما کمک خواهد کرد پاسخ سوال خود را پیدا کنید. شما هم ممکن است بارها هنگام دوخت با مشکل پاره شدن نخ سردوز مواجه شده باشید. یکی از رایج ترین مشکلات زمان کار با چرخ خیاطی پاره شدن نخ است. این مشکل فرد را کلافه و دوخت را با مشکل مواجه میکند. در انواع چرخ خیاطی مانند چرخ سردوز ، چرخ خیاطی صنعتی و چرخ خیاطی خانگی، پاره شدن رخ می دهد.

علت نخ پاره کردن سردوز

یک سری نکات ساده وجود دارد که شاید خیلی به چشم نیاید و فکر کنید نیاز به انجام آن نیست. باید بگوییم همین نکات ساده بسیار مهم هستند. اگر آنها را رعایت کنید مشکلی برای چرخ خیاطی و دوخت شما پیش نمی آید. از جمله بریده شدن نخ اتفاق نمی افتد. ما در این مقاله به اصلی ترین دلایل نخ پاره کردن سردوز می پردازیم. اگر می‌خواهید با راهکارهای جلوگیری از پاره‌ شدن نخ چرخ سردوز آشنا شوید تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید. بریده شدن نخ سردوز به دلایل مختلف اتفاق می افتد. برای اینکه مانع بروز این مشکل شوید باید ابتدا علت بروز آن را بدانید. سپس برای برطرف کردن آن اقدامات لازم را انجام دهید.

1- عدم شناخت صحیح نخ

اولین دلیل که باعث نخ پاره کردن سردوز می شود نشناختن نخ است. نداشتن اطلاعات درست از نخی که برای دوخت استفاده میکنید باعث پاره شدن آن میشود. شاید بپرسید بین این دو موضوع چه ارتباطی وجود دارد. اگر شما از دوک نخی استفاده کنید که بزرگ و حجیم باشد، به درستی روی میله قرار نمی گیرد. دوک نخ باید سایز مناسب باشد که صاف و بدون حرکت روی جایگاه نخ بایستد. چون اگر سایزش مناسب نباشد ممکن است هنگام کار با چرخ خیاطی تکان بخورد و ازروی جایگاه نخ بیوفتد. وقتی نخ ضربه بخورد مخصوصا نخ های پنبه‌ای آسیب می بیند. در اینصورت قسمت ضربه خورده ی نخ گوله و زبر میشود و باعث نخ پاره کردن سردوز می شود.

دلیل نخ پاره کردن سر دوز

 

برای چرخ سر دوز صنعتی اگر از دوک های بزرگ استفاده می کنید مقداری روغن سفید بصورت زیگزاگ روی نخ بریزید. این روغن باعث می شود هنگام ضربه خوردن، نخ لیز بخورد و از هم باز شود. بنابراین از پاره‌ شدن نخ سردور جلوگیری می شود.

خرید چرخ خیاطی ژانومه با قیمت مناسب

2- استاندارد نبودن سوزن

یکی دیگر از دلایل نخ بریدن سردوز استفاده از سوزن نا مناسب است.استاندارد نبودن سوزن جنبه های مختلف دارد. در این مورد باید چند نکته را رعایت کنید. اول اینکه  بدانید سوزن هر چرخ خیاطی با چرخ خیاطی دیگر متفاوت است. یعنی هر چرخ خیاطی سوزن مخصوص خود را دارد. پس برای دوخت حتماً از سوزن مخصوص همان چرخ استفاده کنید.

مشکل نخ پاره کردن سر دوز

دوم اینکه اگر سوزن را درست جا نیندازید باعث پاره شدن نخ سردوز می شود. پس اگر سوزن خیاطی کج جا بیافتد نخ پاره میشود. همچنین اگر سوزن را پایین قرار دهید منجر به نخ پاره کردن سردوز می شود. برای نصب سوزن های ته گرد که بغل صاف نیستند به این شیوه عمل کنید. شیار سوزن به سمت خودتان و گودی سوزن به پشت باشد.

3- داغ شدن نخ و سوزن

اگر با چرخ سردوز صنعتی کار میکنید در آن دو مخزن کوچک پلاستیکی برای روغن وجود دارد. یک مخزن زیر صفحه و دیگری روی چرخ در ابعاد کوچک قرار گرفته است. هر دو را پر از روغن کنید. داخل این مخزن های کوچک تکه ای اسفنج وجود دارد. این اسفنج روغن داخل را بالا می کشد و مانع داغ شدن نخ می شود. چرا که نخ با این اسفنج ها در تماس است.

نخ پاره کردن سردوز

اگر نخ در مدت کار با چرخ خیاطی داغ شود سوزن هم داغ می شود و می شکند. پس این کار مانع شکستن سوزن می شود. بنابراین همیشه این مخزن ها را پر از روغن نگه دارید. در زمان های مختلف آنها را چک کنید اگر روغن کم یا تمام شده بود دوباره پر کنید. هنگام دوخت نگذارید اینها خالی بماند چون نخ داغ می شود و سوزن می شکند. همین داغی می تواند مشکل نخ پاره کردن سردوز را ایجاد کند.

4- گرد و غبار در مسیر نخ سردوز

در تنظیم نخ های چرخ سردوز پولکی هایی وجود دارد که نخ از لابلای این پولکی ها عبور می کند. وقتی چرخ مدت زمان طولانی کار میکند کرک و پرز نخ را به خود میگیرند. همچنين ممکن است دچار زنگ زدی شوند و کیفیت خود را از دست بدهند. این اتفاقات موجب از بین رفتن سطح صیقلی پولکی ها می شود و با نخ اصطحکاک ایجاد می کنند. این موضوع یکی دیگر هزار دلیل نخ پاره کردن سردوز است. بنابراین هر ماهی یکبار باتوجه به مدت زمان استفاده از چرخ، تنظیم نخ ها را تمیز کنید. این کار عبور نخ را راحت میکند و مانع از پاره شدن نخ سردوز می شود. همچنین با این عمل به افزایش طول عمر چرخ خود کمک می کنید.

خرید آنلاین با بهترین قیمت چرخ خیاطی ژانومه 802

جمع بندی

در این مقاله در مورد علت نخ پاره کردن سردوز صحبت کردیم. برای شما سه راهکار برای جلوگیری از پاره شدن نخ سردوز ارائه‌ دادیم. هنگام بروز این مشکل ابتدا نخ را از مسیر خارج کنید و مجدد نخ کشی را انجام دهید. روش نخ کشی صحیح چرخ سردوز به این شکل است. اول قلاب ها و در آخر سوزن را نخ کنید.

اولين دلیل نخ بریدن چرخ سردوز را عدم شناخت درست نخ بیان کردیم. نخ ها بسته به جنس و نوع و سایز دوک اثرات متفاوتی در چگونگی دوخت دارند. گفتیم نباید نخ آسيب ببیند. ضربه و آسیب دیدگی نخ منجر به زبری و ایجاد پلیسه روی نخ میشود. در نتیجه پاره شدن نخ سردوز روی میدهد.

دلیل بعد را استفاده از سوزن غیر استاندارد معرفی کردیم. اینکه برای هر چرخ خیاطی از سوزن مخصوص خودش استفاده کنید. استفاده نادرست یا کج جا انداختن سوزن هم می تواند علت نخ بریدن سردوز باشد.

دلیل دیگر وجود کرک و پرز در مسیر عبور نخ است. این مشکل با تمیز کردن پولکی های تنظیم نخ حل می شود.

رفع مشکل نخ پاره کردن چرخ سر دوز

همچنین اگر نخ و سوزن در طی مدت دوخت داغ شود یکی دیگر از دلایل پاره شدن نخ سردوز است. که میتوانید با روغن زدن مانع داغ شدن نخ در حین انجام کار شوید. دقت کنید که اگر قلاب ها نخ را پاره میکنند ممکن است تنظیم نخ سفت باشد. حتما آن را بررسی کنید.

شما می‌توانید در قسمت نظرات مشکلات مربوط به نخ پاره کردن سردوز خود را از کارشناسان ما بپرسید. اگر راهکار دیگری هم دارید خوشحال می شویم با ما و سایر دوستان در میان بگذارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.