آموزش خیاطی, آموزش عمومی

9 علت رایج پاره شدن نخ چرخ خیاطی که احتمالا نمی‌دانستید + راه حل

فرقی ندارد عجله داشته باشیم یا به اندازه کافی وقت داشته باشیم. همین که پشت چرخ مینشینیم و شروع به کار میکنیم اگر نخ پاره شود. دوباره با عینک یا بدون عینک سوزن را نخ میکنیم و دوباره نخ پاره میشود. عصبانی می شویم و انگیزه دوختنمان از بین میرود.

دلیل پاره شدن نخ هنگام کار با چرخ خیاطی چیست؟ دانستن این مطلب به راحت کار کردن ما با چرخ خیاطی کمک زیادی میکند. زیرا هر بار که نخ پاره می شود، در کار ما وقفه ایجاد کند. پاره شدن نخ بی علت نیست و خود به خود نخ پاره نمی شود. بیایید ببینیم کجای کار ما مشکل دارد. در کدام قسمت چرخ خیاطی اشتباه کردیم. در اين مقاله قصد داريم تا به 9 علت از رايج ترين علل پاره شدن نخ چرخ خياطی به همراه راه حل آن ها اشاره كنيم. پس با ايزی دوخت همراه باشيد. با خواندن این مقاله قادر خواهید بود تا علل رایج پاره شدن نخ چرخ خیاطی خود را شناخته و نسبت به حل آن اقدام کنید.

از آنجا که چرخ خیاطی ژانومه یکی از پراستفاده ترین چرخ خیاطی‌های خانگی است. در این آموزش از چرخ خیاطی ژانومه 802 به منظور نشان دادن تصاویر استفاده می‌کنیم.

۱- نخ كشي اشتباه

اولين علت پاره شدن نخ چرخ خیاطی اين است كه نخ کشی صحیحی انجام نمی شود.  نخ کشی اشتباه باعث می‌شود در کارهای ساده مثل هفت و هشت زدن و … نخ کمتر پاره می شود. ولی بیشترین جایی که نخ پاره می شود روی حالت های خاص است. مثلا وقتی از برخی ژتون ها استفاده می کنیم که برای آن مجبوریم از سوزن دو قلو استفاده کنیم. این نوع سوزن بیشتر برای دوخت پارچه های پولکی بکار می رود. در این پارچه ها باید به صورت منظم دوخت را انجام دهیم زیرا در غیر این صورت نخ پاره می شود .

معمولا نخ کشی های در چرخ خیاطی شبیه به هم هستند. نخ کشی این چرخ خیاطی ها ممکن است فقط اندکی با هم تفاوت داشته باشند.  دراین صورت باید با مراجعه به دفترچه یا سایت های معتبر که  آموزش درست استفاده کردن از چرخ خیاطی را به ما میدهند، با نحوه صحیح کار  و نخ کشی آشنا شویم. در صورت تسلط و یادگیری نخ کشی می‌توانیم با نخ کشی درست از پاره شدن نخ در حین کار جلوگیری کنیم.

کشش نخ چرخ خیاطی ژانومه802

 

۲- استفاده از سوزن های غیر استاندارد

استفاده از سوزن غیر استاندارد می تواند باعث پاره شدن نخ چرخ خیاطی شما شود. یک سری از سوزن های غیر مرغوب و عموما ارزان قیمت از درب کارخانه اشتباه تولید می شوند. دقت کنید که قسمت صافی سوزن باید پشت سوزن باشد و قسمت قاشقکی آن جلو باشد. در بین هزاران سوزنی که تولید می شود چنین اتفاقاتی می افتد و از کیفیت سوزن می کاهد. پس باید حتما به سوزن با دقت نگاه کنیم که قسمت صاف آن درست در جای خود باشد. دقت کنید بعضی سوزن های ارزان قیمت کیفیت پایینی دارند. پس بخاطر ارزان بودن بعضی سوزن ها کیفیت کار خود را زیر سوال نبرید.

علت پاره شدن نخ چرخ خیاطی

 

۳-پیچ ماکو زیاد از حد سفت شده است

دلیل دیگر نخ پاره شدن چرخ خیاطی ، سفت شدن بیش از حد نخ ماکو است. همین اتفاق باعث میشود نخ زیر پارچه جمع شده و به نخ  فشار مضاعف بیاید و اگر کمی ضخامت نخ کم باشد باعث پاره شدن نخ شود.

سوال مهمی که اینجا پیش می اید این است که نخ ماکو باید چقدر سفت باشد؟ باید با دست نخ ماسوره را بگیریم و در ماکو بیندازیم و با دست کمی آن را تکان بدهیم تا ببینیم کشش نخ چقدر است. اگر ماکو کمی تکان بخورد به این معنی است که کشش نخ ماکو مناسب است. ماکو اصلا تکان نخورد به این معنی است که پیچ ماکو بیش از حد سفت شده است . اگر به راحتی ول شود به این معنی است که پیچ ماکو شل است. با تنظیم پیچ ماکو میتوان کشش مناسب را پیدا کرد. پس روی سفتی  پیچ ماکو دقت کنید.

علت نخ پاره کردن چرخ خیاطی

۴-عدم روغن کاری چرخ خیاطی

دیگر علت پاره شدن نخ چرخ خیاطی ، عدم روغن كاری و تميز كاری است. خیلی مهم است که چرخ را به موقع روغن کاری کنیم. اما بعضی از همکاران که به شهرت نسبی رسیده اند اطلاعات اشتباه به ما میدهند و می گویند به چرخ خیاطی روغن نزنید که این حرف اشتباه است.

خرید چرخ خیاطی ژانومه با قیمت مناسب

هر چرخ خیاطی نیاز به روغن کاری دارد. چون اجزای چرخ خیاطی بیشتر از فلز هستند و موقع کار اصطکاک در آن بوجود می آید. اگر این دو جسم روی همدیگر بلغزند گرما تولید میکند. اگر ما بتوانیم اصطکاک را کمتر کنیم عمر چرخ خیاطی را بیشتر کردیم. پس باید جاهایی از چرخ که قطعات آن روی هم ساییده میشوند را روغن بزنیم. این دو مورد نکاتی دارد که ما باید بدانیم:

کجا و چه مقداری روغن بزنیم و از چه روغنی استفاده کنیم ‌؟

ما باید از روغن شفاف و بی رنگ استفاده کنیم که روان بودنش  افزایش پیدا کند.

از روغن های زرد که غلیظ هستند بهتر است استفاده نکنیم .

اگر در مورد روغن کاری به اطلاعات بیشتری نیز دارید پیشنهادی می‌کنیم مقاله ۴ مکان در چرخ خیاطی ۸۰۲ که نباید روغن زده شود را مطالعه فرمایید.

دلیل پاره شدن نخ چرخ خیاطی

۵-عدم تمیزکاری چرخ خیاطی

یکی دیگر از علت های پاره کردن نخ چرخ خیاطی ، عدم تمیزکاری است. عدم تمیزکاری باعث می‌شود تا اصطحکاک قطعات افزایش یافته و در نهایت باعث نخ پاره کردن چرخ خیاطی می‌شود. ما وقتی از چرخ استفاده میکنیم قطعا باید آن را تمیز کنیم. چون پرزها و رشته های نخ میتوانند به داخل قطعات بروند و داخل ماکو گیر کنند. اینها باعث میشوند چرخ خیاطی نچرخد. تمیز کاری باعث میشود کمتر نخ پاره کنیم و روغن کاری هم باعث روان شدن چرخ میشود. مسواک های کوچکی در لوازم همراه چرخ خیاطی وجود دارد که میتوانید از آن ها برای تمیز کاری چرخ تان استفاده کنید.

مشکل نخ پاره کردن چرخ خیاطی

 

۶- عدم سرویس چرخ خیاطی

دیگر علت بریدن نخ چرخ خیاطی ، عدم سرویس آن است. باید بدانید که همان مقداری که از چرخ خیاطی کار می کشید باید به آن سرویس دهید. منظور از سرویس دهی به چرخ خیاطی بررسی تخصصی قطعات، شستشو با مواد خاص و در مورد ضروری تعویض قطعه چرخ، سفت کردن پیچ‌ها و تعمیر می‌باشد.

اگر حجم کارشما خیلی بالاست و خیلی زیاد از چرخ استفاده می کنید، باید آن را سالی یکبار یا شش ماه یکبار به تعمیرگاه ببرید و سرویس کنید. سرویس کردن چرخ خیاطی باعث می شود چرخ از نظر تمیز کاری و فنی بهبود یابد. پس از سرویس شدن کار کرد چرخ خیاطی روان تر شده و کمتر نخ پاره می‌کند.

خرید چرخ خیاطی ژانومه 802

 

۷- استفاده از قرقره های نخ ناسالم

یکی دیگر از علت های پاره شدن نخ چرخ خیاطی قرقره ناسالم است. قرقره ناسالم میتواند به دلیل نداشتن جنس خوب قرقره و یا زمین افتادن آن باشد. این علت باعث ایجاد شیارهایی روی قرقره می شود که در این صورت نخ داخل شیار های قرقره گیر می کند. گیر کردن نخ نهایتا باعث پاره شدن نخ چرخ خیاطی شود. بنابراین موقع خرید قرقره نخ باید به بالا و پایین رشته توجه کنیم که قرقره سالم باشد. گاهی اوقات هم رشته پوسیده شده و از تاریخ تولید آن خیلی زمان گذشته است و کیفیت قبل را دیگر ندارد.

نخ پاره کردن چرخ خیاطی ژانومه

 

۸-استفاده از نخ های ناسالم و پوسیده

نخ در دو حالت می تواند باعث پاره شدن نخ چرخ خیاطی شما شود.

۱. نخ های ژاپنی به دلیل اینکه معمولا قدیمی تر هستند. این نخ ها به این دلیل که نازک تر هستند، احتمال پاره شدن شان از نخ های ایرانی بیشتر است. در این موارد استفاده از استفاده از نخ های ایرانی به علت مرغوبیت بالا و نیز جدیدتر بودن و همچنین به صرفه بودن توصیه می‌شود.

2. فرسوده و فاسد شدن نخ باعث پاره شدن نخ چرخ خیاطی میشود . نخی که زیر نور آفتاب بوده و یا سالهاست از تاریخ تولید آن می گذرد در حین کار مرتبا پاره می شود. این بریده شدن نخ کیفیت کار ما را هم در حین کار و هم در کار دوخته شده پایین می آورد. که ما باید برای تشخیص این کار نخ را با دو دستمان بگیریم و آن را به دو طرف جهت مخالف بکشیم. اگر نخ حدود سی ثانیه یا یک دقیقه در برابر پاره شدن مقاومت کرد، مناسب است. در غیر این صورت نخ مناسب نیست.

راه حل پاره شدن نخ چرخ خیاطی

 

۹- تنظیم نبودن درجه چرخ خیاطی

آخرین دلیل نخ پاره کردن چرخ خیاطی در این مقاله تنطیم نبودن درجه چرخ خیاطی است. این دلیل برای چرخ های مکانیکی صدق میکند. زیرا چرخ های الکترونیکی تا حد ممکن کشش داخل چرخ را به طور اتوماتیک تنظیم می کنند. درایران ژانومه 802 و خانواده ی آن بیشتر شامل حال این نکته می شوند.

وقتی میخواهیم از ژتونی استفاده کنیم که حداکثر دوختش 2 یا 3 هست باید دقت کنید که کشش آن 2 یا 3 می باشد. پس اگر آن را کمتر از 2 و بیشتر از 3 بکنید باعث پاره شدن نخ می شود. راه کار آن استفاده از کارت جادویی است که توضیحات کارت در صفحه اینستا ایزی دوخت آماده است. از دفترچه چرخ خیاطی هم میتوانیم کمک بگیریم.

خرید آنلاین با بهترین قیمت چرخ خیاطی ژانومه 802

 

علت پاره شدن نخ چرخ خیاطی قدیمی

شاید شما یک چرخ خیاطی قدیمی داشته باشید و برایتان این سوال پیش آمده باشد که دلیل پاره شدن نخ در چرخ خیاطی قدیمی چیست. چرخ خیاطی های قدیمی به دلیل این که مدل زیادی کار کرده اند، اصطحکاکشان بالا بوده و بیشتر از چرخ خیاطی های جدید نخ پاره می‌کنند. علل ۹ گانه پاره شدن نخ چرخ خیاطی که در بالا ذکر شد در مورد چرخ خیاطی های قدیمی نیز صادق است. اما در چرخ خیاطی های قدیمی علت هایی همچون عدم سرویس شدن چرخ خیاطی ، عدم تمیز کاری و عدم روغن کاری علت های رایج تری هستند. اگر چرخ خیاطی قدیمی دارید به شما پیشنهاد میکنیم که این سه فرایند را انجام داده تا احتمال پاره شدن نخ چرخ خیاطی خود را به حداقل برسانید.

نخ پاره کردن چرخ خیاطی قدیمی

 

جمع بندی

ما در این مقاله به 9 مورد از شایع ترین مواردی که باعث پاره شدن نخ در حین کار با چرخ خیاطی اتفاق می افتد اشاره کردیم. با رعایت کردن این نکات ساده می‌توانید از پاره شدن نخ چرخ خیاطی خود جلوگیری نمایید. مواردی که بیان شد را خلاصه وار یک بار دیگر باهم مرور می کنیم. نخ کشی اشتباه یکی از دلایل پاره شدن نخ چرخ خیاطی است. اگر برای کار از سوزن های غیر استاندارد استفاده کنید باعث می شود حین کار نخ پاره شود. پیچ ماکو را بیش از حد سفت نکنید زیرا کشش بیش از حد آن موجب پاره کردن نخ می شود. چرخ خیاطی نیاز به مراقبت و روغن کاری دارد. در صورت بی توجهی به سرویس منظم چرخ ممکن است نخ پاره کند. از قرقره های متفرقه استفاده نکنید. سالم نبودن و پوسیدگی نخ ممکن است موجب پارگی آن شود. به درجه چرخ و کشش نخ دقت کنید اگر درست تنظیم نباشد چرخ نخ پاره می کند.

حتما شما هم تجربیات مفیدی در این زمینه دارید. در صورت تمايل می‌توانید آن را با ما در میان بگذارید. در بخش نظرات ما را از تجربیات خود و اینکه کدام یک از موارد اشاره شده در مقاله برای شما اتفاق افتاده آگاه کنید تا آن را در مقاله فوق بگنجانیم. در صورت تمایل به خرید نخ سیگارت خیاطی و خرید دوک نخ خیاطی روی لینک کلیک فرمایید.

بازگشت به لیست

17 دیدگاه در “9 علت رایج پاره شدن نخ چرخ خیاطی که احتمالا نمی‌دانستید + راه حل

  1. داریوش گفت:

    سلام خسته نباشید.سوزن مناسب چرخ خیاطی ژانومه جهت ریشه بندی چه سایزی هست ؟با سوزن شماره ۱۴ مرتب نخ پاره میشه.(نوع نخ نیز مخصوص ریشه بندی است)

    1. admin گفت:

      سلام و درود پیشنهاد میکنیم از سوزن های شماره ۱۶ استفاده کنین. البته نخ پاره کردن میتونه بخاطر نازک بودن نخ شما باشه.

  2. M گفت:

    ممنون از اطلاعات مفیدتون. من مدت ها بود از نخ نامرغوب استفاده می کردم و مدام نخ پاره میکردم. خدا خیرتون بده

    1. admin گفت:

      سلام و وقت بخیر. خوشحالیم که این مقاله براتون براتون مفید بوده. پیشنهاد میکنیم مقاله شل دوختن چرخ خیاطی رو هم مطالعه بفرمایید.

  3. رزا گفت:

    خدا خیرتون بده . مفید بود. اعصابم داغون بود از بس نخ پاره میشد. با اینکه داده بودم سروییس. بازم پاره میکرد

    1. zzzz گفت:

      سلامت باشید. خوشحالیم که مطلب برای مفید واقع شده. سپاس از همراهی شما

      1. شقایق گفت:

        سلام خسته نباشید من چرخ خیاطیم نمیدونم چرا قسمت بالاش نخ پاره میکنه سفت شده

        1. admin گفت:

          سلام و درود کشش نخ رو رو مقداری کم کنین ( حدود ۱ تا دو درجه ببینین درست میشه یا نه) اگر نشد کشش نخ زیر رو مقداری سفت کنین احتمالا مشکلتون حل میشه

    2. admin گفت:

      سلام و درود. خوشحالیم که مشکلتون حل شده. ممنون از همراهی شما

  4. فاطمه عبداللهی گفت:

    مطالب عالی و مفید بود واقعا ولی من هنوز نتونستم پاره کردن نخ رو دررچرخ خودم پیدا کنم

    1. admin گفت:

      سلام و درود. مدل چرختون چی هست ؟

  5. لیلا گفت:

    من همه این موارد رو بررسی کردم با اینکه چرخ خیاطیم نیولایف مدل ۵۰۰۰d هستش و زیاد ازش استفاده نکردم هرموقع خواستم چیزی بدوزم همین مشکل پاره شدن نخ رو داشتم و این موضوع کاملا کلافم کرده و هر ۱۰ ۱۵ سانت دوخت نخ پاره میشه و نمیدونم چرا

    1. admin گفت:

      سلام و درود احتمال داره که بین قطعات چرخ شما ساییدگی به وجود امده باشه. اگه از هر ۹ مرحله اطمینان کامل دارین پیشنهاد میکنیم که چرختون رو به یک تعمیرکار نشون بدین. چرخ های نیولایف کیفیت ساختشون از چرخ های ژانومه پایین تره و محتمل هست که قطعات داخلی مشکل پیدا کرده باشه. موفق باشید.

  6. شمسی گفت:

    واقعا کلافه بودم از بس نخ پاره میکرد چرخ خیاطی قدیمی ام. به محض روغن کاری مشکلم رفع شد. بسیار ممنون

    1. admin گفت:

      بسیار خوشحالیم که مشکلتون با این مقاله حل شد. به زودی سری مقاله های جدیدی در سایت خواهیم گذاشت. سپاس از توجه شما.

  7. وحیده گفت:

    با سلام و درود
    ببخشید چرخ خیاطی من قدیمی هستش وقتی دستی میدوزم خوب کار میکنه، ولی موقع کار با دینام مدام نخ پاره میکنه ممنون میشم اگه راهنمایی ام کنید

    1. admin گفت:

      سلام و وقت بخیر احتمالا دینام شما به صورت استاندارد پیچیده نشده که با سرعت بالا باعث پاره شدن نخ می‌شود. پیشنهادی می‌کنیم دینام خودتون رو به یک نفر تعمیرکار خبره نشان دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.