آموزش عمومی, راهنمای خرید

معرفی کامل و شناخت انواع چرخ سردوز صنعتی و خانگی

خرید چرخ سردوزی

در این مقاله طبق درخواست های زیادی که مبنی بر راهنمای خریدن سردوز از سمت کاربران داشتیم، تصمیم داریم نکاتی را شرح دهیم که برای کسانی که تصمیم به خرید دارند مفید واقع شود. سردوز ها به چند دسته تقسیم می شوند. ابتدا توضیح مختصری از نوع های مختلف این چرخ داشته باشیم.

چرخ سردوز یک نخ

این نوع از چرخ های سردوز مخصوص طاقه ها می باشد. وقتی دو طاقه را می خواهیم بهم وصل کنیم، بوسیله دوخت سردوز این کار انجام می شود. شاید برای شما این مسئله پیش آمده باشد که پارچه ای خریداری کردید و بعد از خرید در منزل متوجه شدید که وسط پارچه دوخت دارد که این دوخت دو پارچه  را به هم وصل کرده است. این دوخت برای چرخ سردوز یک نخ است. این سردوز جزء دسته چرخ سردوز صنعتی می باشد و در کارگاهها و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

چرخ سردوز خانگی

از لحاظ نوع عملکرد سردوزها به دو نوع سردوز خانگی و صنعنی دسته بندی می شوند. در این قسمت ما به سردوز های خانگی می پردازیم چون خیلی ها هستند که در خانه یا تولیدی های کوچک کار می کنند و برای سردوزی نمیتوانند از چرخ های صنعتی استفاده کنند. بلکه سردوز های خانگی پاسخگوی نیاز آنها می باشد.

چرخ سردوز دو نخ

یکی از سردوزهای خانگی این مدل می باشد که فقط هم در نوع خانگی وجود دارد و در قالب صنعتی استفاده نمی شود. بعضی از برند هایی که چرخ سردوز 2نخ را تولید کرده اند بی بی لوک و ژوکی هستند. کیفیت دوخت این چرخ ها پایین است بطوریکه ممکن است با کوچکترین گیر، این دوخت شکافته شود. بنابراین این نوع از چرخ های سردوزی مناسب افرادی می باشد که تازه کارند و به تازگی می خواهند خیاطی را شروع کنند. برای یادگیری و آموزش خیاطی می توانند از این دستگاه استفاده کنند. چون قیمت سردوز دو نخ هم کمتر می باشد. اما اگر بودجه بیشتری دارید پیشنهاد می کنیم انواع دیگر سردوز را تهیه کنید.

سردوز سه نخ

این چرخ سردوزی هم در منزل و برای مصارف کم استفاده می شود. به عنوان مثال سردوز سه نخ ژانومه مدل 203 میتواند محصول خوبی در این مدل باشد. علاوه بر ژانومه مارک های کاچیران و نیولایف هم سردوز 3نخ را دارند اما شاید تعداد محدودی در بازار موجود باشد و پیدا کردنشان دشوار باشد.

چرخ 3نخ ژانومه

سردوز های خونگی مانند چرخ خیاطی معمولی در دو دسته سردوز آکبند و استوک تقسیم بندی شده اند. که سردوز 203 ژانومه و کاچیران در دسته آکبند قرار می گیرند. همینطور برندهای بی بی لوک ( که به چرخ سردوز اورلوک معروف است) و ژوکی مدلهای 213 ( سردوز 3 نخ )، 214( سردوز 4 نخ ) و 215( سردوز 5 نخ ) از چرخ های استوک هستند.

سردوز ژانومه چهار نخ 214

به این نکته توجه داشته باشید که سردوزها چه از نوع خانگی باشند چه سردوزی صنعتی ، سه مدل سردوز پنج نخ ، سردوز چهار نخ و سه نخ دارند. مدل 3 نخ در هر دو دسته چرخ سردوزی خانگی و صنعتی از ریشه ریشه شدن لبه پارچه جلوگیری می کند و درز های کار را دوخت می زند. از مدل چرخ سردوزی 4نخ علاوه بر اینکه میتوان بعنوان 3نخ هم از آن استفاده کرد میتوان چهارتایی هم استفاده کرد. بیشتر برای دوخت روی پارچه هایی مانند تریکو مناسب می باشد. چون علاوه بر سردوزی که انجام می دهد یک دوخت هم از قسمت وسط کار می زند و این باعث محکم شدن دوخت و بالا رفتن کیفیت دوخت می شود.

خرید چرخ بی بی لوک

سردوز پنج نخ

در سردوزهای 5نخ اگر نیاز نداشته باشید این امکان وجود دارد که هر 5 نخ را استفاده نکنید و حتی بعنوان سردوز سه نخ هم میتوان استفاده کرد. این مدل یک دوخت اضافه تر دارد که معمولا تولیدی ها برای حذف یک چرخ راسته دوز این کار را انجام می دهند که برای یک سری کارها مثل مانتوهای اداری و بطور کل پارچه های نخی از چرخ سردوز پنج نخ استفاده می کنند. همان دوخت کنار سردوز که میبینید، کار این مدل چرخ سردوز پنج نخه می باشد.

نکته: حتما دقت داشته باشید که از سردوز های 5 نخ نمیتوان برای پارچه های تریکو استفاده کرد. این بدین معنیست که نمیتوانید بعنوان سردوز چهارنخ استفاده کنید. اما می توانید 3نخ استفاده کنید. هنگام خرید سردوز حتما به این مورد توجه ویژه داشته باشید.

سردوز چی بخرم

سردوز صنعتی

کیفیت دوخت چرخ سردوزی صنعتی از خانگی بسیار بهتر و بالاتر است. این سردوزها به دو دسته چرخ سردوزی صنعتی معمولی و اتوماتیک تقسیم شده اند. اگر میخواهید فرق سردوز خودکار صنعتی را با معمولی بدانید در ادامه با ما همراه باشید.

فرق این دو نوع چرخ در این است که سردوزهای اتومات مجهز به نخ قطع کن خودکار و پایه بلند کن هستند. به این معنا که بعد از پایان دوخت نیاز نیست دستی نخ اضافه را برش بزنید. با این مزیت ها دستگاه بطور اتوماتیک اضافه نخ را از جایی که دوخت تمام شده برش داده و پایه از روی کار بلند می شود. به لحاظ کارکرد سردوزهای معمولی و اتومات هیچ تفاوتی باهم ندارند. تنها تفاوت آنها در همین دو ویژگی می باشد.

برندهایی مانند سردوز جک و زوجی شرکت هایی هستند که سردوزهای صنعتی تولید کرده اند. برای نمونه سردوز صنعتی جک 803( سردوز سه نخه )، جک 804( سردوز چهار نخه ) و سردوز 805 جک ( پنج نخه ) می باشد.

در چرخ سردوزی صنعتی هم مانند خانگی انواع 3 نخه و 4 نخه و 5 نخه موجود است. سردوزهای 3 نخ و 4 نخ صنعتی دارای این قابلیت هستند که هنگام خرید چرخ سردوز میتوانید یک صفحه ژور تهیه کنید. صفحه ژور صفحه ایست که قابلیت دوخت پارچه های ظریف مانند حریر را دارد و بجای کارپیش بر در سردوز صنعتی قرار می گیرد. فرق دوخت این صفحه با سردوز های معمولی اینست که دوخت ظریف تر و فشرده تری اجرا می کند. اگر لبه روسری های حریر و پارچه های حریر را ببینید متوجه این دوخت ظریف و فشرده خواهید شد. به این نوع دوخت، دوخت ژور می گویند. همانطور که گفتیم فقط می توان با سردوزهای صنعتی 3 نخ و چهار نخه این قابلیت را اجرا کرد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم مدل های مختلف سردوز ها را برای شما معرفی کنیم. تا اگر قصد خرید سردوز را دارید آگاه باشید که چه سردوزی مناسب شماست. پیشنهاد ایزی دوخت برای افراد مبتدی و تازه کار و در کل دوخت و دوز های خانگی این است که از سردوزخانگی استفاده کنید. اما اگر برای مزون یا تولیدی با حجم کار بالا و کارهای تمیز و حرفه ای قصد خرید چرخ سردوز را دارید نوع صنعتی این چرخ ها مناسب شما می باشد. چراکه سردوز های صنعتی سرعت دوخت و کیفیت دوخت بهتر و بالاتری  دارند.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشه. هر سوالی در مورد خریدن سردوز و یا انواع آن دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. متخصصین ایزی دوخت در کمترین زمان ممکن شما را راهنمایی خواهند کرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.