آموزش عمومی

معرفی کمپلت و تنظیم ماکو چرخ خیاطی

قیمت ماکو چرخ خیاطی

ماکو چرخ خیاطی چیست؟ یکی از قطعات مهم و کلیدی چرخ خیاطی است. جا ماسوره ای نام دیگر ماکو است. این قطعه نقش مهمی در کنترل میزان کشش نخ زیر در دوخت و دوز دارد. حرکت این عضو، چرخشی می باشد.  به این صورت که با چرخاندن به راست فشار بیشتر شده و نخ به سختی از شیار خارج می شود. اصطلاحا کشش نخ بیشتر شده است. بالعکس با چرخش آن به چپ فشار کمتر شده و نخ راحت تر خارج می شود. به اصطلاح کشش نخ کم می شود.

هر ماکو چرخ خیاطی بطور مفید می تواند ده سال کارایی داشته داشته باشد. بعد از گذشت این مدت باید برای تعویض با سرویس مجدد آن اقدام کنید تا بتواند به درستی کار کند.

انواع ماکو چرخ خیاطی

کمپلت چرخ خیاطی

اسم کمپلت را حتما زیاد شنیده اید. ماسوره در ماکو و ماکو در کمپلت قرار می گیرد. کمپلت دو بخش بدنه و کاسه دارد. کاسه ثابت و بدنه دور کاسه می چرخد. ماکو همراه ماسوره در کمپلت قرار می گیرند. پروسه دوخت توسط کمپلت به این صورت است که با هر چرخش ماکو، ماسوره نیز می چرخد و نخ آزاد می کند، در عین حال نخ زیر و نخ رو را بهم گره می زند و دوخت اجرا می شود. کمپلت چرخ خیاطی با هر مدل و هر سایزی همین روند را اجرا می کند.

ولی اگر می خواهید دوخت بهتری داشته باشید بهتر است برای نخ هایی مانند نخ ابریشم، نخ زری دوز، نخ نامریی، از ماکو تنظیم شده برای همان نخ استفاده کنید. یکی دیگر از موارد مرتبط با ماکو که در تمیزی دوخت موثر است، درست جا زدن ماکو چرخ خیاطی است. بطوری که مراحل گره خوردن نخ رو با نخ پایین با چرخش ماکو به درستی انجام شود. همینطور وقتی ماکو را در کمپلت قرار می دهید با یک فشار و شنیدن یک صدا یعنی درست جا خورده است.

همچنین جنس پارچه را باید مدنظر قرار دهید و ماکو و کمپلت را متناسب با آن تنظیم کنید تا با مشکلاتی از قبیل نخ جمع شدن نخ و شل دوختن هنگام خیاطی مواجه نشوید.

روش تنظیم جای ماکو

تنظیم ماکو چرخ خیاطی

در بخش بالایی ماکو، یک پیچ وجود دارد با چرخاندن آن کشش نخ کم و زیاد می شود. با چرخش در جهت حرکت عقربه ها ساعت پیچ سفت تر می شود و نخ سخت تر از ماکو خارج می شود. این یعنی کشش نخ زیاد است. با چرخش در جهت عکس عقربه های ساعت نخ شل تر می شود. یعنی کشش نخ کم می شود.

نحوه قراردادن ماسوره داخل ماکو

محل قرارگیری ماکو زیر صفحه سوزن چرخ خیاطی است. روی ماکو یک ضامن وجود دارد، به کمک آن، ماکو را داخل صفحه قرار دهید. وقتی ماکو چرخ خیاطی را به درستی در جای خود قرار دهید یک صدا می شنوید. بعد از اینکه ماکو را در جایش قرار دادید باید همان جا قفل شود و شل نباشد و نچرخد.

توپی چرخ را بچرخانید تا فرایند ماسوره پرکن غیرفعال شود و سوزن آماده به کار شود. تنظیمات چرخ را روی کوک ساده رو به جلو قرار دهید. با نخ قرقره اصلی سوزن را نخ کنید. حالا نخ ماسوره را به سمت بالا بکشید و سر نخ را نگه دارید. با یکبار چرخاندن کامل توپی چرخ خیاطی به سمت خودتان سوزن پایین سپس بالا می آید. با این حرکت نخ قرقره ای که بالا قرار دارد درون ماسوره می رود. نخ ماسوره توسط نخ قرقره اصلی از سوراخ روی صفحه بالا می آید.

برای اینکه  نخ ماسوره را به راحتی از این سوراخ خارج کنید باید سوزن در بالاترین موقعیت خود قرار گیرد. این تنظیم را میتوانید با چرخش توپی انجام دهید. بعد از اینکه نخ ماسوره را بیرون آوردید، سر آزاد نخ ها را با دست بگیرید و بکشید و دقت کنید که در زمان دوختن گیر نکنند. حالا در جای ماکو را ببندید و شروع به دوخت کنید.

انواع ماکو چرخ خیاطی و کمپلت

اگر از لحاط مکان کمپلت بخواهیم چرخ خیاطی ها را تقسیم بندی کنیم، یک سری به نام کمپلت از رو داریم و یک سری دوم به نام کمپلت از زیر داریم.

کمپلت و ماکو از رو : چرخ خیاطی مجهز به این نوع سیستم بصورت تمام دور می چرخند.

مزایای کمپلت از رو

  • در صورت خارج شدن پارچه از زیر پایه حین دوخت، نخ جمع نمی شود، سوزن گیر نمی کند، پاره شدن نخ کمتر اتفاق می افتد.
  • دوخت پارچه های کشی با این کمپلت راحت تر است.
  • حین دوخت سر و صدای خیلی کمی دارد به دلیل جنس پلاستیک فشرده که در ساخت کمپلت رو استفاده می شود.

 

کمپلت و ماکو از زیر : این کمپلت ها بیشتر از فلز هستند به همین دلیل حین کار صدای بیشتری دارند. همچنین ممکن است چرخ خیاطی شما بیشتر نخ پاره کند به این دلیل که اگر پارچه از زیر پایه خارج شود و همچنان دوخت بزنید، باعث جمع شدن نخ در کمپلت می شود و این اتفاق مجر به پاره شدن نخ می گردد. این نکته را باید توجه داشته باشید که برای دوخت پارچه های ضخیم و کشی از این کمپلت استفاده نکنید چراکه به مشکل بر می خورید.

اگر بخواهیم بر حسب عملکرد این دسته بندی را انجام دهیم سه نوع کمپلت داریم:

کمپلت و ماکو نیم دور

ماکو چرخ خیاطی قدیمی  و چرخ خیاطی های دستی که دارای سیستم ساده تر و امکانات کمتری هستند اکثرا از نوع ماکو چرخ خیاطی نیم دور هستند. در این نوع از چرخ ها می توان به آسانی به کمپلت و اجزای داخلی آن دسترسی پیدا کرد. این دسترسی راحت و امکانات کم و پیچیده نبودن به شما این امکان را می دهد تا در مواقع نیاز خودتان داخل کمپلت را روغن کاری و نظافت کنید یا آن را تعویض کنید.

کمپلت و ماکو تمام دور

ماکو چرخ خیاطی تمام دور بیشتر برای دوخت و دوز پارچه های ضخیم ایده آل است. چرا که حرکت روان و پر قدرتی دارد. حتی در سرعت های بالا هم پاره شدن نخ به ندرت رخ می دهد. به همین دلایل بیشتر برای انواع چرخ خیاطی صنعتی نصب می شود. باعث می شود لرزش و صدای چرخ حین کار خیلی کمتر باشد. پیشنهاد می کنیم برای گلدوزی و راسته دوزی نیز از این نوع ماکو استفاده کنید.

کمپلت و ماکو آسیابی

برای چرخ خیاطی های پیشرفته و چرخ خیاطی های الکترونیکی امروزه در بازار وجود دارند از ماکوی چرخ خیاطی آسیابی استفاده شده است. به همین دلیل این چرخ ها دارای امکانات دوخت متنوع و زیادی هستند. یکی دیگر از مزایای کمپلت آسیابی این است که حین کار لرزش و سروصدای زیاد و آزاردهنده تولید نمی کند.

جمع بندی

در این مقاله در مورد انواع ماکو چرخ خیاطی صحبت کردیم. توضیح دادیم ماکو چیست و کمپلت چیست . چگونگی تنظیم کردن ماکو چرخ خیاطی را بیان کردیم. برای اینکه دوخت مرتبی داشته باشید باید نکاتی را در نظر داشته باشید. از جمله درست جا انداختن ماکو روی چرخ خیاطی که باید به درستی انجام شود.

هر زمان قصد قیمت خرید ماکو و یا خرید کمپلت و یا هر قطعه دیگری را برای چرخ خیاطی خود دارید توجه کنید که وسیله متناسب با چرخ خود را تهیه کنید. همچنین باید دقت کنید که ماکو متناسب با سیستم کمپلت چرخ خود را خرید کنید.

در صورت هر گونه سوال و نیاز به راهنمایی در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید تا از مشاوره رایگان کارشناسان ایزی دوخت بهره مند شوید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.