آموزش عمومی

تفاوت ماسوره فلزی و پلاستیکی چرخ خیاطی

شاید برای شما هم کارایی ماسوره این قطعه کوچک عجیب باشد. هم کوچک است و هم از جنس های مختلف ساخته شده. شاید بیشترین ماسوره ای که از کودکی دیده باشید آن هم از چرخ خیاطی مادرتون بوده باشد ماسوره ی فلزی است. احتمال دارد حتی ماسوره ی پلاستیکی را ندیده باشید یا اگر هم دیده اید در خرازی ها به چشمتان خورده باشد. ماسوره های پلاستیکی و فلزی هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. اگر می‌خواهید تفاوت ماسوره فلزی و پلاستیکی را متوجه شوید، با ایزی دوخت همراه باشید.

کارایی ماسوره چیست؟

ماسوره قرقره کوچکی که در پایه چرخ زیر سوزن و نعل و داخل ماکو قرار می‌گیرد و نخ دوم لازم را برای قلاب بخیه تامین می‌کند.اما تا بحال برایتان سوال پیش آمده که چرا همیشه از ماسوره های فلزی استفاده می کنیم ؟ چرا از ماسوره پلاستیکی استفاده نمیکنیم ؟ اصلا ماسوره فلزی چه تفاوتی با ماسوره پلاستیکی دارد؟ کدام یک بهتر است؟

ماسوره فلزی چرخ خیاطی

 

کجا از ماسوره پلاستیکی و کجا از ماسوره فلزی استفاده کنیم

ماسوره پلاستیکی برای چه چرخ خیاطی هایی استفاده می شود و ماسوره فلزی برای کدام چرخ خیاطی استفاده می شود؟ آیا می شود برای یک چرخ خیاطی هم از ماسوره فلزی استفاده کرد و هم از ماسوره پلاستیکی؟
برای چرخ خیاطی هایی که ماکو و ماسوره آن ها جدا می شوند تفاوت زیادی نمیکند که از ماسوره فلزی در آن ها استفاده کنیم یا از ماسوره پلاستیکی.
در ماکویی که رو به بالا است نبایداز ماسوره فلزی  استفاده کنیم. در همین جا توضیح دهیم که ماکو همان محل قرار گیری ماسوره می باشد. زیرا آهن ربایی در ماکو وجود دارد، که شما نیز به راحتی می توانید آن را ببینید. این آهن ربا در ماکو جذب ماسوره می شود و در دوران و چرخش ماسوره تاثیر میگذارد. پس این آهن ربا در ماسوره فلزی جذب میشود. یعنی همدیگر را جذب می کنند و دوخت را دچار مشکل می کنند. ولی در ماسوره پلاستیکی جذب نمیشود. اگر ماسوره فلزی جذب آهنربا شود، ماسوره در هنگام دوخت دچار حرکت دورانی شده و در شکل دوخت تاثیر منفی می‌گذارد.

این نکته برای چرخ خیاطی های الکترونیکی بسیار مهم است. اما در چرخ خیاطی های ماکو دار مکانیکی چندان اهمیت ندارد. یعنی در چرخ خیاطی های مکانیکی می‌توانید از هر دو نوع ماسوره با خیال راحت استفاده کنید.

ماسوره پلاستیکی چرخ خیاطی

 

خرید چرخ خیاطی ژانومه با قیمت مناسب

بالاخره پلاستیکی یا فلزی ؟

ماسوره ها از دو جنس پلاستیکی و فلزی ساخته می شوند. مزیت ماسوره های فلزی این است که محکم تر هستند. ماسوره های فلزی نمی‌شکنند اما امکان کج شدن آن ها وجود دارد. توجه داشته باشید در صورت کج شدن ماسوره فلزی از آن استفاده نکنید. چون شکل دوخت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر به این مسئله کم توجه باشید باعث کج کار کردن ماسوره می‌شود که در ابتدا باعث خرابی دوخت ‌میشود. اگر باز هم بی توجه باشید قاب ماکو که وسیله ای چندان ارزانی هم نیست کج می شود. کج شدن قاب ماکو باعث کار نکردن آن خواهد شد و یک خرج سنگین برعهده شما خواهد گذاشت. تمام این اتفاقات بد به خاطر یک ماسوره که گوشه آن کج شده اتفاق می افتد. در سمت مقابل ماسوره های پلاستیکی از استحکام کمتری برخورداند و امکان شکستن آن ها وجود دارد.

ماسوره فلزی چرخ خیاطی

 

دو نکته مهم دیگر

همیشه سعی کنید برای هر رنگ نخ یک ماسوره جداگانه داشته باشید. چون مجبور نشوید نخ یک ماسوره را باز کنید و رنگ نخ مورد نظر را دور آن بپیچید. زیرا رعایت این نکته به ظاهر کم اهمیت و شاید ساده هم در طول عمر ماسوره بسیار مهم است. هم برای نظم و صرفه جویی در وقت مان می تواند ما را کمک کند. پس سعی کنید هیچ وقت روی یک ماسوره چند نوع نخ نپیچید. این کار باعث خرابی چرخ خیاطی میشود.

همیشه به یاد داشته باشید ماسوره تمام چرخ های خیاطی شبیه هم هستند. ولی ماسوره چرخ خیاطی های مختلف عموما قابل تعویض نیستند. شاید می توان گفت تفاوت آن ها در میزان ارتفاعشان است. اما همین مقدار اندک هم باعث خرابی چرخ خیاطی خواهد شد. این اختلاف ارتفاع به ماکوی چرخ خیاطی باز می‌گردد. پس نمی‌توانید ماسوره چرخ های دیگری را در چرخ خیای خود استفاده کنید.

ماسوره پلاستیکی چرخ خیاطی

 

جمع بندی

در این مقاله سعی شد تا درباره ماسوره های فلزی و پلاستیکی توضیح داده شود. تفاوت ها و نکات استفاده هرکدام از این ماسوره ها بیان شد. در انتهای  باید بگوییم ماسوره چرخ خیاطی قیمت چندانی ندارد. سعی کنید همیشه از سالم ترین و بهترین نوع آن استفاده کنید تا با توجه به موقعیت اقتصادی جامعه هزینه کمتری صرف این قطعه کوچک اما تاثیرگذار چرخ خیاطی بکنید.

شما هم می توانید تجربیات خود در زمینه مشکلات ماکو  را با کاربران و کارشناسان ایزی دوخت به اشتراک بگذارید تا در نوشتارهای بعدی از آن استفاده کنیم. همچنین کاربرانی که مشکل مشابه شما را داشته اند، بتوانند برای مشکل خود با توجه به راه حل شما راه مناسبی را انتخاب کنند.

در صورت تمایل می‌توانید از فروشگاه ایزی دوخت بازدید فرمایید. همچنین میتوانید سایر مقالات ما را در مجله ایزی دوخت دنبال کنید. ما را با نظرات خود حمایت کنید.

 

خرید آنلاین با بهترین قیمت چرخ خیاطی ژانومه 802

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.