آموزش خیاطی, آموزش عمومی

آموزش طریقه نخ کردن چرخ سردوز پروانه

چرخ های سردوز هنگام انجام امور ساده و یا حرفه ای خیاطی کمک های زیادی در جهت راحتی و سرعت انجام کار به ما میکنند. برای اینکه یک چرخ سر دوز عملکرد بهینه ای داشته باشد باید با نحوه ی کار با آن آشنا باشیم. یکی از کارهایی که برای آماده کردن چرخ سردوزی برای شروع خیاطی باید انجام داد نخ کردن چرخ سر دوز است. چرخ های سر دوزی انواع مختلفی دارند. ما در این مقاله طرز نخ کردن سردوز سه نخ پروانه را برای شما آماده کرده ایم. کاملترین آموزش طریقه نخ کردن چرخ سردوز پروانه در ایزی دوخت بهترین و پربازدید ترین نوع آموزش در این زمینه میباشد.

نکته اصلی که باید قبل از شروع به کار بدانید، این است که اول باید قلاب ها نخ شوند و بعد سوزن را نخ کنید. به این ترتیب که اول نخ رو مربوط به قلاب سمت راست، بعد نخ زیر مربوط به قلاب سمت چپ، سپس نخ مربوط به سوزن. این نکته به حدی مهم است که اگر نخ از یکی از قلاب ها خارج شد باید نخ را از سوزن در آورده، قلاب را نخ و مجدد سوزن را نخ کنید. اگر این ترتیب را رعایت نکنید روند دوخت و دوز شما با مشکل مواجه می شود.

از لوازم ضروری و مورد نیاز برای نخ کردن چرخ سردوز پروانه پنس است. با کمک پنس خیلی راحت میتوانید این کار را انجام دهید. یک نکته بسیار مهم در ابتدای طریقه نخ کشی سردوز پروانه باید رعایت کنید. این است که نخ را قبل از هر کاری تا کنید و تاب دهید. بعد نخ کشی را انجام دهید.

نخ کردن سردوز پروانه نخ اول

اولین مرحله نخ کردن قلاب سمت راست یا قلاب بالایی است. ابتدا نخ را تا کرده و تاب دهید. سپس آن را از زیر سوراخ نخ بر به سمت بالا عبور داده و از سوراخ بعدی که در تصویر زیر (تصویر سمت چپ) مشخص است از بالا به پایین رد کنید.

در ادامه از سوراخ بعدی از بالا به پایین عبور داده سر نخ را با پنس بگیرید و بکشید تا عبور نخ راحت تر باشد.

طرز نخ کردن سردوز پروانه

حالا باید نخ را از قسمت کشش نخ عبور داد. نخ را از بین پولکی کشش نخ رد کنید. در این مرحله اگر بخواهید میتوانید اول نخ را از سوراخ نخ بر کناری کشش نخ رد کنید بعد بین پولکی قرار دهید. اگر این کار را هم انجام ندهید هیچ فرقی نمی کند. هر دو روش درست است و مشکلی در کار بوجود نمی آید. مطمئن شوید نخ به خوبی بین پولکی ها قرار گرفته باشد. بعد از اینکه نخ را از کشش نخ رد کردید آن را از نخ بر، از سمت خودتان وارد و از سمت دیگر به کمک پولکی بگیرید و عبور دهید.

 

طرز نخ کردن چرخ سردوز پروانه

در مرحله بعدی درب تاشو را که باز کرده اید یک قلاب دو لایه خمیده که راهنمای عبور نخ است را میبینید. نخ را از زیر این نخ گیر رد کنید. حالا به کمک پنس که در اینجا خیلی به کار شما می آید، نخ را از بین قلاب راهنمای عبور نخ بگیرید به سمت بالا بکشید. دقت کنید که نباید نخ را خارج کنید. حالا همان قسمت از نخ که با پنس گرفته اید را گردن قلاب شیطونک بندازید. شیطونک با چرخاندن توپی چرخ به عقب بیرون می آید. سپس سر نخ را به سمت خود بکشید. حالا شما شیطونک را نخ کرده اید.

 

طریقه نخ کشی سردوز پروانه

در مرحله بعد توپی را به سمت عقب بچرخانید تا شیطونک نخ شده به داخل و سرجای خود برگردد و یک قلاب دیگر چرخ پروانه بیرون آید. حالا مجدد سر نخ را با پنس بگیرید و از پشت قلاب، نخ را از سوراخ پایینی به سمت خودتان عبور داده و خارج کنید(تصویر سمت راست). در این مرحله بهتر است نخ را تاب ندهید. چون ممکن است کارتان سخت شود. وقتی نخ را خارج کردید، سر نخ را از سوراخ نوک قلاب که بالاتر قرار دارد از سمت خودتان وارد و از سمت دیگر خارج کنید.

بعد از انجام این کار نخ کشی نخ رو یا نخ اول به پایان میرسد. بهتر است اندازه 10 سانتی متر یا کمی بیشتر از نخ را نگه دارید تا در حین کار با سر دوز نخ از قلاب ها خارج نشود.

نخ کردن سردوز پروانه نخ دوم

برای نخ کشی نخ زیر ابتدا نخ را دولایه کنید و تاب دهید. به همین صورت نخ را از سوراخ کوچک روی بدنه ی درب چرخ به سمت داخل چرخ وارد کنید.

 

طریقه نخ کردن چرخ سردوز سه نخ

حالا درپوش سردوز پروانه را باز کنید. نخی که وارد کرده اید را بگیرید و بکشید. در این قسمت مجدد یک نخ بر وجود دارد. باید نخ را از این نخ بر عبور دهید. نخ کشی این قسمت ممکن است سخت تر از مراحل دیگر در روش نخ کردن سردوز پروانه باشد. به کمک پنس سر نخ را از پشت وارد سوراخ کرده و به سمت خودتان و بالا خارج کنید(تصویر سمت راست). حالا نخ را از بالا بین پولکی ها عبور دهید. در این مرحله خوب دقت کنید که نخ کامل داخل پولکی قرار بگیرد(تصویر سمت چپ).

در ادامه نخ کشی سپس نخ را باید از قسمتی که اصطلاحا بوش نام دارد رد کنید. باز هم برای راحتی کار از پنس کمک بگیرید. سر نخ را سمت چپ این قسمت وارد کنید و هل دهید تا جایی که نخ از انتهای دیگر بیرون بیاید. حالا سر نخ را بگیرید و بکشید.

در این مرحله نکته ای وجود دارد که باید دقت کنید. در این قسمت دستگاه پایه قلاب وجود دارد. توپی سردوز پروانه را بچرخانید تا این پایه قلاب جلو بیاد. حالا نخ را از پشت پایه قلاب رد کنید و به سمت خود بیرون بکشید. در سردوز پروانه قدیمی پشت پایه قلاب یک چنگکی وجود دارد. همین نخی که از پشت پایه قلاب رد کردید و بیرون آورده اید را با پنس بلند کرده و پشت این چنگکی قرار دهید(تصویر سمت چپ). در چرخ سردوز پروانه جدید این قسمت بخش های فنری قرار دارد که باید نخ کشی شود که دشوار تر است. اما این مدل های قدیمی پروانه راحت تر است.

نکته: اشتباهی که خیلی ها در این مرحله انجام میدهند این است که نخ را از روی پایه قلاب رد میکنند به سمت پشت میبرند. این کار اشتباه است و باعث میشود چرخ سر دوز پروانه دوخت نتواند دوختی انجام دهد. حتما توجه داشته باشید که نخ را از پشت پایه قلاب رد کنید.

حالا توپی را بچرخانید تا پایه قلاب سرجای خود برگردد و قلاب دیگری بیرون آید. مجدد مانند قسمت قبل نخ را از سوراخ پایینی قلاب از پشت به جلو وارد میکنیم. سپس برای سوراخ بالایی از جلو به پشت عبور میدهیم.

 

آموزش نخ کردن سردوز پروانه

بعد از انجام این حرکت، کار شما در این مرحله به پایان میرسد.

نخ کردن سردوز پروانه نخ سوم

این قسمت نخ کردن سوزن و همان نخ خط صافی است که سمت چپ دوخت قرار میگیرد. برای انجام این قسمت از نحوه نخ کردن سردوز پروانه نخ ، را از قسمت نخ بر بالای چرخ از سوراخ عقب سمت چپ از پایین به بالا عبور دهید(تصویر سمت راست). نخ را از پشت به جلو دور پولکی رد کنید. بازهم باید حواستان باشد که نخ کامل بین پولکی قرار بگیرد. حالا از سوراخ نخ بر پایین سمت چپ نخ را از بالا به پایین عبور دهید. در عکس های زیر کاملا مشخص شده است.

سپس درپوش را باز کرده و نخ را از سوراخی که در تصویر سمت راست مشخص شده از رو وارد سوراخ نخ بر کنید. در ادامه مسیر نخ کشی در پایین، نخ را از راه درستش رد کنید.

سپس توپی سردوز پروانه را به عقب بچرخانید و در نهایت از داخل سوراخ سوزن از جلو به پشت نخ را عبور دهید.

نکته: کشش نخ در سردوزهای پروانه برای سوزن باید سفت و محکم باشد. برای قلاب ها باید شل تر باشد. به این دلیل که برای سوزن باید دوخت را محکم کند. نخ زیر و نخ رو را سفت کند.

جمع بندی

در این مقاله کاملترین آموزش طریقه نخ کردن چرخ سردوز پروانه را برای شما ارائه دادیم. این آموزش را به همراه تصاویر مربوط به آن گردآوری کردیم تا برای شما بطور کامل قابل درک و اجرا باشد. برای نخ کشی سردوز پروانه باید حتما اول قلاب ها را نخ کنید. مرحله سوم نوبت نخ کردن نخ سوم سردوز پروانه یا همان نخ سوزن است. این نکته به قدری مهم است که در تمام مراحل کار با سردوز سبز پروانه باید این ترتیب را رعایت کنید. در غیر اینصورت کار شما دچار مشکل می شود.

شما میتوانید با دنبال کردن صفحه ی ایزی دوخت در شبکه اجتماعی اینستاگرام در پست مربوطه فیلم نخ کشی سردوز پروانه را ببینید. تا با استفاده از آن به راحتی این کار را انجام دهید. در این پست ویدیویی طریقه نخ کردن چرخ سردوز سه نخ پروانه بطور کامل آموزش داده شده است. برای پیدا کردن ایزی دوخت نام کاربری ezdookht را جستجو کنید. یا  روی این لینک کلیک کرده و صفحه اینستاگرام ایزی دوخت را دنبال کنید تا مطالب و ویدیو های آموزشی پست شده در برای شما قابل مشاهده باشد.

در پایان یادآور میشویم که شما عزیزان میتوانید در بخش نظرات ما را از نظر خود در مورد این آموزش آگاه سازید. همینطور اگر سوال و مشکلی در رابطه با نخ کردن چرخ سردوز پروانه دارید با ما در میان بگذارید تا شما را راهنمایی کنیم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.