نگهداری چرخ خیاطی

نحوه سرویس کردن چرخ سردوز

چرخ خیاطی سردوز دارید و باهاش کار می کنید ولی نمی دانید چه زمانی به سرویس نیاز دارد؟ یا فکر می‌کنید که تیغه سردوز کند شده اما می خواهید مطمئن شوید! نمی دانید برای کند شدن تیغه چرخ چه باید کرد؟ والبته می خواهید بدانید بهترین زمان برای سرویس چرخ سردوز چه موقع است ؟ پس این مقاله برای شما قطعا مفید خواهد بود.

در ابتدا توضیحی کوتاه درباره چرخ سردوز می دهیم. چرخ خیاطی سردوز چرخی است که کاری جداگانه از چرخ های خیاطی انجام می دهد.کاربرد چرخ سردوز به این صورت است که پارچه را در اطراف پارچه به صورت مرتب  می دوزد وشکلی یکسان برای ظاهر پارچه در قسمت درزها ایجاد می کند. یکی از نکات مهم کار با این دستگاه توجه به اصول نگهداری آن است. چرخ سردوز می بایستی به صورت دوره ای بازدید، نظافت، روغن کاری و سرویس شود،که باید گفت  برخی از این کارها قابلیت انجام توسط کاربر را دارد.

هدف این مقاله آشنایی شما با این مراقبت ها واصول نگهداری است.چرخ خیاطی باید هر از چند گاهی یا برای سرویس های دوره ای به نمایندگی ها برده شود یا توسط خودتان این کار صورت بگیرد.در این مقاله شما با چگونگی این فرایند آشنا شده وبا انجام دقیق آن می توانید عمر دستگاه خودتان را افزایش داده وعملکرد آن را بهبود ببخشید. همچنین نکات مهم و اساسی هنگام سرویس را به شما اطلاع دهیم تا متخصص شوید.

سرویس دوره ای چرخ سردوز

در این تصویر درب چرخ باز شده و درون چرخ سردوز را به نمایش گذاشته است.

سرویس دوره ای چرخ سردوز

برای سرویس چرخ سردوز کارهای زیر باید انجام شود:

باز کردن صفحه چرخ

بازکردن سطح زیرین چرخ

تمیز کردن چرخ و پاکسازی کرک ها

بستن صفحه چرخ و سطح زیرین.

 

مرحله اول: باز کردن صفحه چرخ

برای شروع باید اول صفحه چرخ را باز کنیم (باز کردن پیچ ها، جدا کردن صفحه) :

  1. اولین پیچی که باید باز شود همان پیچ روی دستگاه است که نزدیک سوزن می باشد .آن را باز می کنیم تا بتوانیم صفحه را جدا کنیم.
  2. پایه چرخ خیاطی را بالا میدهیم
  3. با استفاده از دکمه روی چرخ، پایه را به کلی جدا میکنیم مثل تعویض پایه در حالت عادی کار با چرخ
  4. صفحه چرخ را برمیداریم

با انجام این کار، به احتمال زیاد شاهد کرک و پرز بسیاری در چرخ هستیم که برای چرخ بسیار مضر است. طبیعتا به نسبت کار با چرخ هم میزان کرک و پرز ها تغییر میکند.یکی از علل ضرورت سرویس های دوره ای جمع شدن همین پرز ها داخل دستگاه است.چرا که تجمع پرز وکرک عملکرد دستگاه را کاهش داده و عمر دستگاه را کم می کند. ضرر کرک و پرز ها زمانی به اوج خود میرسد که در شیارهای کارپیچ قرار بگیرد و باعث سفت شدن چرخ شود و یاتاقان های آن آسیب ببیند.

پس تمیز کردن این قسمت را فراموش نکنید! هر چند وقت یکبار چرخ را یا خودتان باز کنید یا برای سرویس دوره ای به نمایندگی های معتبر ببرید.

اما وارد مرحله بعد می شویم.

 

مرحله دوم: بازکردن سطح زیرین چرخ

قسمت بعدی که باید مورد توجه قرار بگیرد، قسمت زیرین چرخ هست که باید باز شود تا بررسی های لازم صورت گیرد. پیچ هایی که در این قسمت باید باز شود، معمولا توسط فِلش هایی بر روی دستگاه مشخص شده اند. نکته حائز اهمیت این است که پیچ های به کار گرفته شده در چرخ خیاطی باهم متفاوتند؛ در نتیجه اگر تصمیم گرفتید خودتان سرویس را انجام دهید، جای پیچ ها را به خاطر بسپرید. معمولا در چرخ خیاطی های گوناگون برای قسمت زیرین چرخ خیاطی، سه نوع پیچ استفاده شده:

  1. پیچ های خودرو
  2. پیچ های آهن
  3. پیچ های پایه های نگهدارنده

اگر این پیچ ها در جای اصلی خود قرارداده نشود بر عملکرد دستگاه تاثیر خواهد گذاشت. اگر مدت زمان زیادی از استفاده از چرخ گذشته و سرویس هم نشده است، مشاهده می کنید که در قسمت زیر چرخ نیز مقدار زیادی پرز و کرک وجود دارد. این قسمتها برای عملکرد هر چه بهتر دستگاه مهم است. به همین دلیل سرویس دوره ای چرخ خیاطی اهمیت زیادی دارد. قسمت یاتاقان و میل لنگ و گیربکس از جمله مواردی هستند که این موضوع بر کارشان تاثیرگذار است.

مرحله سوم: بستن صفحه چرخ و سطح زیرین

مهمتر از قسمت باز کردن چرخ، درست بستن دستگاه است؛ که باید توجه شود که همان طور که باز شده بسته شود.

  • پیچ های خودرو که بر روی قسمت های پلاستیکی بسته می‌شود
  • پیچ های آهن که بر روی قسمت های فلزی بسته می شود
  • پیچ های پایه نگهدارنده که معمولاً سایز بزرگ تری دارند

اما این نکته را به یاد داشته باشید که اکثر پیچ های نگهدارنده هم با هم تفاوت دارند و باید سر جای خود قرار بگیرند.بعد از بستن پیچ ها ریگلاژ درِ بالا را چک می کنیم؛ این نکته از این حیث بسیار اهمیت دارد که اگر درست انجام نشود، در درست باز و بسته نمی شود. در نهایت باید همانند ابتدا صفحه باز شده بسته شود.یعنی بعد از اطمینان از تنظیم بودن دربالا ،صفحه چرخ را در جای خود قرار داده و پیچ آن را می بندیم .پایه چرخ را در جای خود قرار داده و یک دور دسته را می چرخانیم تا در جای مناسب خود محکم شود.

اطمینان از تیزی تیغ:

برای آن که از کند بودن تیغه سردوز اطمینان حاصل کنیم به یک تکه نخ تریروا که مخصوص سردوز هست و کمی حالت کشسان دارد، احتیاج داریم. نخ را به زیر تیغ می‌بریم و یک دور چرخ را می چرخانیم، اگر خیلی راحت بریده شود به این معنی است که تیغه تیز است و مشکلی وجود ندارد؛ اما اگر تیغه، نخ را به سختی قطع کند و یا هنگام چرخیدن به طور کامل قطع نشود؛ چرخ به سرویس نیاز دارد. در هنگام سرویس این تیغه یا تعویض خواهد شد یا تیز میشود.

امتحان کندی تیغه چرخ سردوز با استفاده از نخ مخصوص سردوز

جمع بندی

در این مقاله سعی داشتیم مهمترین نکات چرخ‌ سردوز و سرویس آن را با شما به اشتراک بگذاریم. پس فراموش نکنید هر چند وقت چرخ خیاطی را یا خودتان باز کنید یا برای سرویس دوره ای ببرید تا از ایجاد مشکل در فرایند کارتان جلوگیری شود. به کندی تیغه توجه داشته باشید تا کار با دستگاه برای شما به راحتی انجام شود و از انجام فعالیت سریع خودتون لذت ببرید. در اخر باید دانست دقت، تجربه، توجه به توصیه ها و دستورالعمل های دفترچه راهنما نیزاز نکات کلیدی در تضمین کیفیت کار و سلامت دستگاه شما خواهد بود. امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. در صورت تمایل می‌توانید مشکلات و سوالات خود را در بخش نظرات مطرح کرده تا کارشناسان ایزی دوخت نسبت به پاسخ‌گویی اقدام نمایند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.